|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی و روش سنتی بر میزان رضایت دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش پرستاری از دروس تئوری همراه با تمرینات عملی تشکیل شده است. آموزش عملی برای دانشجویان فرصتی را فراهم می کند تا دانش نظری خود را به مهارتهای روانی و حرکتی تبدیل کنند. بیش از 50 درصد آموزش های پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی وکاردانی صرف فعالیتهای آموزش عملی می شود لذا ارزشیابی یکی از موضوعات مهم درآموزش پرستاری بشمار می رود. از طریق ارزشیابی می توان به نقاط قوت وکاستی های برنامه های آموزشی پی برد و راهکار های مناسبی را در جهت ارتقاء سیستم آموزشی ارائه نمود. هدف : هدف این پژوهش مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی و روش سنتی بر میزان رضایت دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در سال 1385 می باشد. روش کار: پژوهش حاضراز نوع مداخله ای است. واحدهای مورد پژوهش شامل 67 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی پیوسته پرستاری،کارشناسی پیوسته مامایی و کاردانی اتاق عمل دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت بودند که به روش سرشماری نمونه گیری و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . 34 نفر از واحدهای مورد پژوهش در گروه ارزشیابی به روش سنتی و33 نفر در گروه ارزشیابی به روش عملی باساختار عینی قرار گرفتند. به منظور سنجش میزان رضایت آنها از ارزشیابی از پرسشنامه ای 16 گزینه ای که براساس ابزار لیکرت تنظیم شده بود، استفاده گردید .تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از تست آماری کای دو انجام شد . نتایج: بیشترین میزان رضایت دانشجویان گروه سنتی مربوط به عبارت " این روش اضطراب و استرس را کاهش می دهد" و در گروه ارزشیابی عملی با ساختار عینی مربوط به عبارت "در این روش شانس دخالت ندارد " می باشد. به طورکلی 6/60 درصد از دانشجویان از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و 7/14 درصد دانشجویان از روش سنتی راضی بودند(005/0p<). نتیجه گیری : ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی بیش از روش سنتی سبب رضایت دانشجویان می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing two methods of evaluation, objective structured practical examination and traditional examination, on the satisfaction of students in Shahid Beheshti faculty of nursing and midwifery |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Nursing education consists of theoretical and practical courses. Practical courses provide opportunity for student to convert their theoretical knowledge to psychomotor abilities. More than 50% of nursing and midwifery curriculum in two and four year programs are designed for practical activities. Evaluation is one of the most important issues in nursing education. Application of precise evaluation methods can identify the strength and weakness of the educational program and help to find suitable strategies to improve it. Objective: The aim of this study was to compare the effects of two methods of evaluation: Objective structured practical examination (OSPE) and Traditional Practical Examination (TPE) with students' satisfaction in Shahid Beheshti faculty of nursing and midwifery. Methods: This is a quasi – experimental study and 67 nursing, midwifery and operating room students participated. Sampling was performed according to census method and students were divided in two groups. 33 students were evaluated by objective structured practical examination (OSPE) and 34 students were evaluated by traditional practical examination method (TPE). In order to measure the level of students' satisfaction with the evaluation methods, a 16 item self administered questionnaire based on Likert scale were completed at the end of each evaluation. Data was analyzed by SPSS soft wear using appropriate statistical test. Results: The most desirable statement of traditional practical examination group was the item of "This method of evaluation decreases stress and anxiety" and the most satisfying statement of Objective Structured Practical Examination group was the item of "In this evaluation method chance doesn’t interfere". Over all 60.6 percent of students who were evaluated by OSPE method and 14.7 percent of students who were evaluated by TPE method were satisfied with the evaluation (P< 0/005). Conclusion: It is concluded that Objective Structured Practical Examination (OSPE) can evaluate more practical skills and gain more students’ satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شادمان رضا ماسوله | reza masouleh
اعظم زارع |
مینو میترا چهرزاد | minoo mitra
زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-100&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|