Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی و روش سنتی بر ‏میزان رضایت دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت ‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش پرستاری از دروس تئوری همراه با تمرینات عملی تشکیل شده است. آموزش‎ ‎عملی برای دانشجویان فرصتی را فراهم می ‏کند تا دانش نظری خود را به مهارتهای روانی و حرکتی تبدیل کنند. بیش از 50 درصد آموزش های پرستاری و مامایی در مقطع ‏کارشناسی‎ ‎وکاردانی صرف فعالیتهای آموزش عملی می شود لذا ارزشیابی یکی از موضوعات مهم‎ ‎درآموزش پرستاری بشمار می رود. از ‏طریق ارزشیابی می توان به نقاط قوت وکاستی های‎ ‎برنامه های آموزشی پی برد و راهکار های مناسبی را در جهت ارتقاء سیستم ‏آموزشی ارائه‎ ‎نمود.‏‎ ‎ هدف : هدف این پژوهش مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی‎ ‎و روش سنتی بر میزان رضایت دانشجویان ‏دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در‎ ‎سال 1385 می باشد‎. ‎ روش کار: پژوهش حاضراز نوع مداخله ای است. واحدهای مورد پژوهش شامل 67 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی پیوسته ‏پرستاری،کارشناسی پیوسته مامایی و کاردانی اتاق‎ ‎عمل دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت بودند که به روش ‏سرشماری نمونه گیری و‎ ‎به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . 34 نفر از واحدهای مورد پژوهش در گروه ارزشیابی به روش سنتی‎ ‎و33 نفر در گروه ارزشیابی به روش عملی باساختار عینی قرار گرفتند. به منظور سنجش‎ ‎میزان رضایت آنها از ارزشیابی از پرسشنامه ای ‏‏16 گزینه ای که براساس ابزار لیکرت تنظیم‎ ‎شده بود، استفاده گردید‎ .‎تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار‎ SPSS ‎و با استفاده از ‏تست آماری کای دو‎ ‎انجام شد‎ .‎ ‏ نتایج: بیشترین میزان رضایت دانشجویان گروه سنتی مربوط به عبارت " این روش‎ ‎اضطراب و استرس را کاهش می دهد" و در گروه ‏ارزشیابی عملی با ساختار عینی مربوط به‎ ‎عبارت "در این روش شانس دخالت ندارد " می باشد. به طورکلی 6/60 درصد از دانشجویان‎ ‎از ‏روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و 7/14 درصد دانشجویان از روش سنتی راضی بودند(005/0‏p<‎‏).‏ نتیجه گیری : ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی بیش از روش سنتی سبب رضایت دانشجویان می شود.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing two methods of evaluation, objective structured practical ‎examination and traditional examination, on the satisfaction of students in Shahid ‎Beheshti faculty of nursing and midwifery
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing education consists of theoretical and practical courses. Practical ‎courses provide opportunity for student to convert their theoretical knowledge to ‎psychomotor abilities. More than ‎‏50%‏‎ of nursing and midwifery curriculum in two and four ‎year programs are designed for practical activities. Evaluation is one of the most important ‎issues in nursing education. Application of precise evaluation methods can identify the ‎strength and weakness of the educational program and help to find suitable strategies to ‎improve it.‎ Objective: The aim of this study was to compare the effects of two methods of evaluation: ‎Objective structured practical examination (OSPE) and Traditional Practical Examination ‎‎(TPE) with students' satisfaction in Shahid Beheshti faculty of nursing and midwifery.‎ Methods: This is a quasi – experimental study and ‎‏67‏‎ nursing, midwifery and operating room ‎students participated. Sampling was performed according to census method and students ‎were divided in two groups. ‎‏33‏‎ students were evaluated by objective structured practical ‎examination (OSPE) and ‎‏34‏‎ students were evaluated by traditional practical examination ‎method (TPE). In order to measure the level of students' satisfaction with the evaluation ‎methods, a ‎‏16‏‎ item self administered questionnaire based on Likert scale were completed at ‎the end of each evaluation. Data was analyzed by SPSS soft wear using appropriate statistical ‎test.‎ Results: The most desirable statement of traditional practical examination group was the item ‎of "This method of evaluation decreases stress and anxiety" and the most satisfying statement ‎of Objective Structured Practical Examination group was the item of "In this evaluation ‎method chance doesn’t interfere". Over all ‎‏60.6‏‎ percent of students who were evaluated by ‎OSPE method and ‎‏14.7‏‎ percent of students who were evaluated by TPE method were ‎satisfied with the evaluation (P< ‎‏0/005‏‎).‎ Conclusion: It is concluded that Objective Structured Practical Examination (OSPE) can ‎evaluate more practical skills and gain more students’ satisfaction. ‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شادمان رضا ماسوله | reza masouleh


اعظم زارع |


مینو میترا چهرزاد | minoo mitra


زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-100&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات