Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم ‏پزشکی گیلان در خصوص ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با ‏اضطراب دانشجویان سال ۸۶-۱۳۸۵‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: چگونگی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی پرستاری و ارتباط آنها با دانشجویان، ممکن است به طور مثبت و یا منفی بر اضطراب و ‏متعاقباً یادگیری و عملکرد دانشجویان تاثیر بگذارد.‏ هدف: هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با اضطراب دانشجویان از دیدگاه دانشجویان ‏پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.‏ مواد و روشها: در این پژوهش 171 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به کارآموزی اشتغال داشتند، به روش ‏سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی، بررسی رفتارهای آموزش بالینی و ‏پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیلبرگر بود که توسط واحدهای مورد پژوهش در محیط های کارآموزی تکمیل گردید.‏ نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معکوس و معنی دار بین رفتارهای آموزش فردی(0001/0‏P<‎‏ و 63/0-‏r=‎‏) و رفتارهای ‏آموزش حرفه ای(0001/0‏P<‎‏ و 47/0-‏r=‎‏) اساتید بالینی با اضطراب آشکار دانشجویان وجود دارد به نحوی که با قوی تر شدن رفتارهای ‏آموزشی اساتید، اضطراب دانشجویان کاهش می یابد.‏ نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، اساتید بالینی پرستاری باید هوشیار باشند که رفتارهای آموزشی آنها به دانشجویان در ‏کنترل اضطراب خود در محیط بالینی کمک می نماید.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پرستاری، آموزش بالینی، رفتارهای آموزشی، اضطراب

عنوان انگلیسی Survey relationship between clinical faculties' manner or teaching behaviors and ‎nursing students' anxiety from students' view point at Guilan University of ‎Medical Sciences, ‎‏2007‏
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students' perceptions of how clinical faculty behave and relate to them (both ‎positively and negatively) were noted to influence their anxiety levels and consequently their ‎ability to learn and perform safely and effectively.‎ Objective: This study aims to determine the relationship between clinical faculties' manner of ‎teaching behaviors and nursing students' anxiety from students' viewpoint at Guilan ‎University of Medical Sciences in ‎‏2007‏‎.‎ Materials and methods: In this descriptive corelational study ‎‏171‏‎ second, third and fourth ‎year baccalaureate nursing students completed three questionnaires: an investigator designed ‎students demographic data questionnaire, the clinical teaching survey and a self-evaluation ‎questionnaire, designed to measure state anxiety.‎ Results: Findings of the Pearson's correlations indicated there were moderate negative ‎correlations between the personally(r=‎‏-0.63‏‎, p<‎‏0.0001‏‎) and professionally(r=‎‏-0.47‏‎, p<‎‏0.0001‏‎) ‎teaching behaviors of clinical faculty and students' state of anxiety. Covariate analysis ‎revealed that indirectly, students' age, marital status and unit of clinical training effected ‎statistically significant on anxiety.‎ Conclusion: Finding indicated that clinical faculty should be intentionally aware of how their ‎teaching behaviors are perceived by students and influence student anxiety during clinical ‎experiences.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهربانو لطیفی |


شاهرخ مقصودی |


مینو میترا چهرزاد | minoo mitra


آبتین حیدرزاده |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-91&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات