|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با اضطراب دانشجویان سال ۸۶-۱۳۸۵ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: چگونگی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی پرستاری و ارتباط آنها با دانشجویان، ممکن است به طور مثبت و یا منفی بر اضطراب و متعاقباً یادگیری و عملکرد دانشجویان تاثیر بگذارد. هدف: هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با اضطراب دانشجویان از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است. مواد و روشها: در این پژوهش 171 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به کارآموزی اشتغال داشتند، به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی، بررسی رفتارهای آموزش بالینی و پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیلبرگر بود که توسط واحدهای مورد پژوهش در محیط های کارآموزی تکمیل گردید. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معکوس و معنی دار بین رفتارهای آموزش فردی(0001/0P< و 63/0-r=) و رفتارهای آموزش حرفه ای(0001/0P< و 47/0-r=) اساتید بالینی با اضطراب آشکار دانشجویان وجود دارد به نحوی که با قوی تر شدن رفتارهای آموزشی اساتید، اضطراب دانشجویان کاهش می یابد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، اساتید بالینی پرستاری باید هوشیار باشند که رفتارهای آموزشی آنها به دانشجویان در کنترل اضطراب خود در محیط بالینی کمک می نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش پرستاری، آموزش بالینی، رفتارهای آموزشی، اضطراب |
|
عنوان انگلیسی |
Survey relationship between clinical faculties' manner or teaching behaviors and nursing students' anxiety from students' view point at Guilan University of Medical Sciences, 2007 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Students' perceptions of how clinical faculty behave and relate to them (both positively and negatively) were noted to influence their anxiety levels and consequently their ability to learn and perform safely and effectively. Objective: This study aims to determine the relationship between clinical faculties' manner of teaching behaviors and nursing students' anxiety from students' viewpoint at Guilan University of Medical Sciences in 2007. Materials and methods: In this descriptive corelational study 171 second, third and fourth year baccalaureate nursing students completed three questionnaires: an investigator designed students demographic data questionnaire, the clinical teaching survey and a self-evaluation questionnaire, designed to measure state anxiety. Results: Findings of the Pearson's correlations indicated there were moderate negative correlations between the personally(r=-0.63, p<0.0001) and professionally(r=-0.47, p<0.0001) teaching behaviors of clinical faculty and students' state of anxiety. Covariate analysis revealed that indirectly, students' age, marital status and unit of clinical training effected statistically significant on anxiety. Conclusion: Finding indicated that clinical faculty should be intentionally aware of how their teaching behaviors are perceived by students and influence student anxiety during clinical experiences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهربانو لطیفی |
شاهرخ مقصودی |
مینو میترا چهرزاد | minoo mitra
آبتین حیدرزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-91&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|