Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱-۶

عنوان فارسی میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پرستاری در بیمارستانهای آموزشی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: جلب رضایت بیماران از جمله اهداف مهم در سیستم مراقبتی و درمانی است. پرستاران بدلیل نوع کار خود، نقش اساسی در ‏فراهم کردن رضایتمندی بیماران بستری در مراکز درمانی بویژه بیمارستانها دارند. یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات ‏مطلوب می تواند به رسالت خود یعنی تامین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است.‏ هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پرستاری در بیمارستانهای آموزشی شهرکرد در سال 1384 ‏انجام شده است.‏ روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در دو بیمارستان آموزشی هاجر و کاشانی شهرکرد انجام شد و رضایتمندی223 بیمار بستری در ‏بخش های مختلف که لااقل بمدت یک روز بستری بودند با استفاده از پرسشنامه رضایت از خدمات پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. ‏اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار ‏SPSS‏ و شاخص های آماری توصیفی و استنباطی مانند توزیع فراوانی و کای دو مورد تجزیه و ‏تحلیل قرار گرفت.‏ نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که(4/70%) از بیماران بستری از خدمات پرستاری راضی بوده اند. این در حالی است که(9/8%) ناراضی ‏و(7/12%)بی نظر و در نهایت(7/7%) با موارد ذکر شده در پرسشنامه برخورد نداشتند. در بعد رضایت از خدمات پرستاری بیشترین ‏رضایت به ترتیب مربوط به پذیرش سریع و بموقع(87%)، انجام بموقع مراقبتهای پرستاری(7/85%) و برخورد دلسوزانه و مهربان اولیه ‏پرستاران (8/84%) بوده و بیشترین نارضایتی به ترتیب مربوط به طرز برخورد با همراهان و عیادت کنندگان(8/18%)، عکس العمل هنگام ‏ابراز درد و ناراحتی بیمار(1/12%) و انجام پیگیری لازم در هنگام حل مشکلات (7/11%) بود. دربین عوامل دموگرافیک و رضایتمندی، ‏تنها بین سن و محل سکونت با میزان رضایتمندی ارتباط مشاهده گردید(05/0>‏P‏). بین سایر عوامل فردی با رضایتمندی بیماران ارتباط ‏معنی دار آماری مشاهده نشد.‏ نتیجه گیری: با توجه به نتایج، لزوم تشکیل کمیته های سنجش رضایتمندی بیماران با همکاری رده های مختلف درمانی مدیریتی و ‏انجام منظم و دوره ای بررسی میزان رضایتمندی بیماران و ارائه برنامه های عملیاتی در جهت رفع نارضایتی بیماران و به تبع آن افزایش ‏کیفیت خدمات پرستاری و بازده بیمارستان مطرح می گردد.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمار، پرستار، رضایتمندی، خدمات پرستاری

عنوان انگلیسی Study of patient satisfaction from nursing care and behaviors in Shahrekord ‎hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Gaining patient satisfaction is among important goals in health care system. ‎Nurses due to the type of their profession, have an essential role in providing satisfaction to ‎patients hospitalized in treatment centers especially hospitals. An efficient health care system ‎can only reach its mission, maintaining public health, through providing satisfactory care and it ‎can be assessed by assessing care provided.‎ Objective: This study was conducted to determine the level of hospitalized patients, ‎satisfaction of nursing care in educational hospitals in Shahrekord in ‎‏2006‏‎.‎ Methods: This descriptive ‎‏–‏analytic study‏ ‏was done in two educational hospitals of Hajar and ‎Kashani and the level of satisfaction of ‎‏223‏‎ patients who were hospitalized for at least one ‎day was assessed by questionnaire. Data collected were analyzed by SPSS and descriptive ‎‏–‏analytic statistics such as frequency and chi – square.‎ Results: Findings of this study showed that ‎‏70.4%‏‎ of hospitalized patients were satisfied ‎with nursing care. Although ‎‏8.9%‏‎ were unsatisfied, ‎‏12.7%‏‎ had no view and ‎‏7.7%‏‎ stated ‎they had not encountered the items of the questionnaire. In dimension of most patient ‎satisfaction with nursing care were related to “ quick and on time admission” (‎‏87%‏‎), on time ‎nursing care (‎‏85.7%‏‎), sympathy and kind nursing approach (‎‏84.8%‏‎) and most ‎dissatisfaction were related to “ encountering relatives and visitors” (‎‏18.8%‏‎), “ reaction to ‎patients’ discomfort and pain” (‎‏12.1%‏‎), and necessary follow up in time of problem solving ‎‎(‎‏11.7%‏‎). There was a significant relationship (P<‎‏0.05‏‎) between age, place of living and ‎level of satisfaction. There was no relationship between other personal factors with patients’ ‎satisfaction.‎ Conclusion: In attention to results, it is necessary to have patients, satisfaction assessment ‎committee with cooperation of different level management and periodical assessment of ‎patients’ satisfaction and presentation of implementation programs to alleviate patients’ ‎dissatisfaction and in turn increase the quality on nursing care.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurse, Patient, Satisfaction, Nursing care

نویسندگان مقاله ندا پروین |


اعظم علوی |


بتول طهماسبی |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-79&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات