|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱-۶
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پرستاری در بیمارستانهای آموزشی شهرکرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: جلب رضایت بیماران از جمله اهداف مهم در سیستم مراقبتی و درمانی است. پرستاران بدلیل نوع کار خود، نقش اساسی در فراهم کردن رضایتمندی بیماران بستری در مراکز درمانی بویژه بیمارستانها دارند. یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب می تواند به رسالت خود یعنی تامین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پرستاری در بیمارستانهای آموزشی شهرکرد در سال 1384 انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در دو بیمارستان آموزشی هاجر و کاشانی شهرکرد انجام شد و رضایتمندی223 بیمار بستری در بخش های مختلف که لااقل بمدت یک روز بستری بودند با استفاده از پرسشنامه رضایت از خدمات پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و شاخص های آماری توصیفی و استنباطی مانند توزیع فراوانی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که(4/70%) از بیماران بستری از خدمات پرستاری راضی بوده اند. این در حالی است که(9/8%) ناراضی و(7/12%)بی نظر و در نهایت(7/7%) با موارد ذکر شده در پرسشنامه برخورد نداشتند. در بعد رضایت از خدمات پرستاری بیشترین رضایت به ترتیب مربوط به پذیرش سریع و بموقع(87%)، انجام بموقع مراقبتهای پرستاری(7/85%) و برخورد دلسوزانه و مهربان اولیه پرستاران (8/84%) بوده و بیشترین نارضایتی به ترتیب مربوط به طرز برخورد با همراهان و عیادت کنندگان(8/18%)، عکس العمل هنگام ابراز درد و ناراحتی بیمار(1/12%) و انجام پیگیری لازم در هنگام حل مشکلات (7/11%) بود. دربین عوامل دموگرافیک و رضایتمندی، تنها بین سن و محل سکونت با میزان رضایتمندی ارتباط مشاهده گردید(05/0>P). بین سایر عوامل فردی با رضایتمندی بیماران ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، لزوم تشکیل کمیته های سنجش رضایتمندی بیماران با همکاری رده های مختلف درمانی مدیریتی و انجام منظم و دوره ای بررسی میزان رضایتمندی بیماران و ارائه برنامه های عملیاتی در جهت رفع نارضایتی بیماران و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات پرستاری و بازده بیمارستان مطرح می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بیمار، پرستار، رضایتمندی، خدمات پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Study of patient satisfaction from nursing care and behaviors in Shahrekord hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Gaining patient satisfaction is among important goals in health care system. Nurses due to the type of their profession, have an essential role in providing satisfaction to patients hospitalized in treatment centers especially hospitals. An efficient health care system can only reach its mission, maintaining public health, through providing satisfactory care and it can be assessed by assessing care provided. Objective: This study was conducted to determine the level of hospitalized patients, satisfaction of nursing care in educational hospitals in Shahrekord in 2006. Methods: This descriptive –analytic study was done in two educational hospitals of Hajar and Kashani and the level of satisfaction of 223 patients who were hospitalized for at least one day was assessed by questionnaire. Data collected were analyzed by SPSS and descriptive –analytic statistics such as frequency and chi – square. Results: Findings of this study showed that 70.4% of hospitalized patients were satisfied with nursing care. Although 8.9% were unsatisfied, 12.7% had no view and 7.7% stated they had not encountered the items of the questionnaire. In dimension of most patient satisfaction with nursing care were related to “ quick and on time admission” (87%), on time nursing care (85.7%), sympathy and kind nursing approach (84.8%) and most dissatisfaction were related to “ encountering relatives and visitors” (18.8%), “ reaction to patients’ discomfort and pain” (12.1%), and necessary follow up in time of problem solving (11.7%). There was a significant relationship (P<0.05) between age, place of living and level of satisfaction. There was no relationship between other personal factors with patients’ satisfaction. Conclusion: In attention to results, it is necessary to have patients, satisfaction assessment committee with cooperation of different level management and periodical assessment of patients’ satisfaction and presentation of implementation programs to alleviate patients’ dissatisfaction and in turn increase the quality on nursing care. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Nurse, Patient, Satisfaction, Nursing care |
|
نویسندگان مقاله |
ندا پروین |
اعظم علوی |
بتول طهماسبی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-79&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|