|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
رضایت شغلی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی شفاء رشت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: محیط کار هر انسان به عنوان خانه دوم او باید بتواند برآورنده حداقل نیازهای روحی و روانی وی باشد. در بین مشاغل مختلف، پرستاری یک شغل کلیدی و مهم است، چرا که افزایش رضایت شغلی پرستاران می تواند باعث ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران و در نهایت رضایت آنها از خدمات دریافتی شود. هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی شفاء شهر رشت است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بوده و جمع آوری اطلاعات آن از کلیه بهیاران و پرستاران کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد شاغل در تنها مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی استان گیلان انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود : بخش اول سئوالات مربوط به ویژگیهای دموگرافیک و شامل 8 عبارت و بخش دوم پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی و شامل30 عبارت بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج: یافته ها نشان داد که 7/53 درصد پرستاران دارای رضایت شغلی متوسط، 5/41 درصد دارای رضایت شغلی بالا، 9/4 درصد رضایت شغلی پایین داشتند. در ضمن سرپرستاران نسبت به سایر رده ها از رضایت شغلی کمتری برخوردار بودند. هیچیک از مشخصات فردی با رضایت شغلی ارتباط معنی دار آماری نداشت. نتیجه گیری: از نتایج این مطالعه می توان درجهت بر نامه ریزی های دقیق استفاده نمود. زیرا نتایج این پژوهش حاکی از آن است که اکثر واحدها دارای رضایت شغلی متوسطی بوده اند و این می تواند زنگ خطری برای مدیران پرستاری محسوب گردد زیرا رضایت شغلی ناکافی می تواند به ارائه مراقبت های ناکارآمد منجر گردد. بعلاوه نتایج این مطالعه مبین آن است که سرپرستاران نسبت به سایر رده ها از رضایت شغلی کمتری برخوردارند. این نتیجه نیز حائز اهمیت است زیرا احتمالاً عواملی بر رضایت این رده موثر بوده است. ضمناً نارضایتی و نگرش منفی این افراد ممکن است بر کارمندان آنان نیز تاثیر بگذارد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت شغلی، پرستار، نگرش |
|
عنوان انگلیسی |
Zahra Mokhtarinejad @ Yahoo.com |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Job environment as a second home of every individual should satisfy his mental and spiritual needs. Among different jobs, nursing is an important and key job, because as nurses job satisfaction increases, it can improve the quality of care given to patients and increase their satisfaction. Objective: The goal of this study was to determine the level of nurses’ job satisfaction in educational center of Shafa in Rasht. Methods: This is a descriptive study and data were collected from all nursing personnel employed in the only educational psychiatric center in Guilan. Data collection instrument included a two part questionnaire: first part covered demographic characteristics and included eight statements and part two included a standard questionnaire on job satisfaction with 30 statements. Descriptive-analytic statistics were used for data analysis. Results: Finding indicated that 53.7% of nurses had moderate, 41.5% had high and 4.9% had low job satisfaction. Also head nurses had lower job satisfaction than other nursing personnel. There was no significant relationship between personal characteristics and job satisfaction. Conclusion: Study findings can be used for exact planning. Results indicated that most samples had moderate job satisfaction and this can be an alarm to nursing managers because inadequate job satisfaction can cause poor care. In addition results showed head nurses had lower job satisfaction and this may affect other personnel’s performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Job Satisfaction, Nurse, Attitude |
|
نویسندگان مقاله |
مهین نادم |
نعیما خدادادی |
حسن رمضانی |
محمد جواد موسوی | mohammad javad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-86&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|