Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۳

عنوان فارسی رضایت شغلی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی شفاء رشت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: محیط کار هر انسان به عنوان خانه دوم او باید بتواند برآورنده حداقل نیازهای روحی و روانی وی باشد. در بین مشاغل مختلف، ‏پرستاری یک شغل کلیدی و مهم است، چرا که افزایش رضایت شغلی پرستاران می تواند باعث ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به ‏بیماران و در نهایت رضایت آنها از خدمات دریافتی شود.‏ هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی شفاء شهر رشت است.‏ روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بوده و جمع آوری اطلاعات آن از کلیه بهیاران و پرستاران کاردان، کارشناس و ‏کارشناس ارشد شاغل در تنها مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی استان گیلان انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای ‏مشتمل بر دو بخش بود : بخش اول سئوالات مربوط به ویژگیهای دموگرافیک و شامل 8 عبارت و بخش دوم پرسشنامه استاندارد شده ‏رضایت شغلی و شامل30 عبارت بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.‏ نتایج: یافته ها نشان داد که 7/53 درصد پرستاران دارای رضایت شغلی متوسط، 5/41 درصد دارای رضایت شغلی بالا، 9/4 درصد رضایت ‏شغلی پایین داشتند. در ضمن سرپرستاران نسبت به سایر رده ها از رضایت شغلی کمتری برخوردار بودند. هیچیک از مشخصات فردی ‏با رضایت شغلی ارتباط معنی دار آماری نداشت.‏ نتیجه گیری: از نتایج این مطالعه می توان درجهت بر نامه ریزی های دقیق استفاده نمود. زیرا نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ‏اکثر واحدها دارای رضایت شغلی متوسطی بوده اند و این می تواند زنگ خطری برای مدیران پرستاری محسوب گردد زیرا رضایت شغلی ‏ناکافی می تواند به ارائه مراقبت های ناکارآمد منجر گردد. بعلاوه نتایج این مطالعه مبین آن است که سرپرستاران نسبت به سایر رده ها ‏از رضایت شغلی کمتری برخوردارند. این نتیجه نیز حائز اهمیت است زیرا احتمالاً عواملی بر رضایت این رده موثر بوده است. ضمناً ‏نارضایتی و نگرش منفی این افراد ممکن است بر کارمندان آنان نیز تاثیر بگذارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت شغلی، پرستار، نگرش

عنوان انگلیسی Zahra Mokhtarinejad @ Yahoo.com
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Job environment as a second home of every individual should satisfy his mental ‎and spiritual needs. Among different jobs, nursing is an important and key job, because as ‎nurses job satisfaction increases, it can improve the quality of care given to patients and ‎increase their satisfaction.‎ Objective: The goal of this study was to‏ ‏determine the level of nurses’ job satisfaction in ‎educational center of Shafa in Rasht.‎ Methods: This is a descriptive study and data were collected from all nursing personnel ‎employed in the only educational psychiatric center in Guilan. Data collection instrument ‎included a two part questionnaire: first part covered demographic characteristics and included ‎eight statements and part two included a standard questionnaire on job satisfaction with ‎‏30‏‎ ‎statements. Descriptive-analytic statistics were used for data analysis.‎ Results: Finding indicated that ‎‏53.7%‏‎ of nurses had moderate, ‎‏41.5%‏‎ had high and ‎‏4.9%‏‎ had ‎low job satisfaction. Also head nurses had lower job satisfaction than other nursing personnel. ‎There was no significant relationship between personal characteristics and job satisfaction. ‎ Conclusion: Study findings can be used for exact planning. Results indicated that most ‎samples had moderate job satisfaction and this can be an alarm to nursing managers because ‎inadequate job satisfaction can cause poor care. In addition results showed head nurses had ‎lower job satisfaction and this may affect other personnel’s performance.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job Satisfaction, Nurse, Attitude

نویسندگان مقاله مهین نادم |


نعیما خدادادی |


حسن رمضانی |


محمد جواد موسوی | mohammad javad



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-86&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات