Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی در دانشکده ‏های پرستاری و مامائی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش یک جریان منظم جهت کمک به افراد برای کسب دانش و مهارتی جدید می باشد. آموزش یک ارتباط دو جانبه است که ‏آموزش دهنده و یادگیرنده هر دو درآن فعال می باشند. یادگیری نیز عبارت است از فرآیند تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه افراد. ‏بنابراین زمانی می توان یادگیری دانشجویان را مطلوب و ارزشمند دانست که این یادگیری سبب ایجاد تغییرات رفتاری مناسب در آنان ‏شده باشد. چگونگی یادگیری در بالین می تواند روی نگرش افراد موثر باشد و از طرفی چگونگی نگرش افراد نسبت به یک موضوع هم در ‏رفتار و عملکرد آنان موثر است. از آنجا که بیشترین نگرش دانشجویان پرستاری در بالین شکل می گیرد که آن هم می تواند روی ‏عملکرد آنان تاثیر بگذارد، برآن شدیم تا نگرش دانشجویان پرستاری را در بالین مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهیم.‏ هدف: تعیین نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موثر در یادگیری بالینی( نقش مربی، کادر پرستاری، امکانات و تجهیزات بخش و ‏همچنین قوانین و مقررات بخش)‏ روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با هدف تعیین نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی بوده و ‏ابزار تحقیق پرسشنامه ای با 42 سؤال می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم ششم پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی ‏رشت می باشند.‏ نتایج: یافته ها نشان داد که 6/84 درصد نمونه ها نسبت به عوامل موثر بریادگیری بالینی نگرش مثبت داشته اند ( نگرش مثبت به نقش ‏مربی8/80 درصد- نگرش مثبت به نقش کادر پرستاری8/80درصد- نگرش مثبت نسبت به نقش تجهیزات و امکانات بخش در یادگیری ‏بالینی:4/89 درصد و نگرش مثبت نسبت به نقش مقررات و قوانین موجود در بخش: 51 درصد )‏ نتیجه گیری: با توجه به اهمیت یادگیری بالینی و داشتن نقش مهم در شکل گیری نگرش دانشجویان در جهت مثبت یا منفی لازم به نظر ‏می رسد نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موجود در بالین بررسی گردد و با در دسترس قرار دادن نتایج پژوهش در اختیار مسؤولین و ‏برنامه ریزان آموزش پرستاری و صلاحدید آنان، عوامل مثبت تقویت و در جهت اصلاح و رفع موارد منفی اقدام و برنامه ریزی مطلوب ‏صورت گیرد تا در نهایت شاهد اثرات مطلوب آن در سیستم و جامعه باشیم.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، آموزش، یادگیری بالینی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Nursing students’ attitude about factors influencing clinical learning in Medical ‎University of Guilan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Education is a regular process in order to aid individuals for acquiring ‎knowledge and new skills. Education is an active interaction between educator and learner. ‎Learning is a stable change process in individual’s potential behavior. Therefore, we can only ‎say that the students’ learning is satisfactory when learning causes proper behavioral changes ‎in them. Clinical learning can affect individual’s attitude which in turn can affect behavior ‎and practice. Since most nursing attitude is achieved in clinical settings and it can affect their ‎practice, this study aimed to assess nursing students’ attitude in clinical setting.‎ Objective: This study aimed to determine students’ attitude toward effective factors in ‎clinical learning (role of instructor, nursing personnel, ward utility and also ward guidelines). ‎Methods: Findings showed that ‎‏84.6%‏‎ of samples had positive attitude toward clinical ‎learning (positive attitude toward role of instructor and nursing personnel was both ‎‏80.8%‏‎. ‎Positive attitude toward role of utilities in clinical learning and role of present roles and ‎regulations inward was ‎‏89.4%‏‎ and ‎‏51%‏‎ respectively).‎ Conclusion: In attention to the importance of clinical learning and its role in the direction ‎students’ attitude, it seems necessary to assess their attitude toward present factors and make ‎the result available to managers and education planners so that they can improve positive ‎factors and current the negative factors.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Education, Clinical learning, nursing students

نویسندگان مقاله پرند پورقانع |


طاهره خالق دوست |


عزت پاریاد |


مژده بقایی |


احسان کاظم نژاد |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات