|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی در دانشکده های پرستاری و مامائی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش یک جریان منظم جهت کمک به افراد برای کسب دانش و مهارتی جدید می باشد. آموزش یک ارتباط دو جانبه است که آموزش دهنده و یادگیرنده هر دو درآن فعال می باشند. یادگیری نیز عبارت است از فرآیند تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه افراد. بنابراین زمانی می توان یادگیری دانشجویان را مطلوب و ارزشمند دانست که این یادگیری سبب ایجاد تغییرات رفتاری مناسب در آنان شده باشد. چگونگی یادگیری در بالین می تواند روی نگرش افراد موثر باشد و از طرفی چگونگی نگرش افراد نسبت به یک موضوع هم در رفتار و عملکرد آنان موثر است. از آنجا که بیشترین نگرش دانشجویان پرستاری در بالین شکل می گیرد که آن هم می تواند روی عملکرد آنان تاثیر بگذارد، برآن شدیم تا نگرش دانشجویان پرستاری را در بالین مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهیم. هدف: تعیین نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موثر در یادگیری بالینی( نقش مربی، کادر پرستاری، امکانات و تجهیزات بخش و همچنین قوانین و مقررات بخش) روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با هدف تعیین نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی بوده و ابزار تحقیق پرسشنامه ای با 42 سؤال می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم ششم پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت می باشند. نتایج: یافته ها نشان داد که 6/84 درصد نمونه ها نسبت به عوامل موثر بریادگیری بالینی نگرش مثبت داشته اند ( نگرش مثبت به نقش مربی8/80 درصد- نگرش مثبت به نقش کادر پرستاری8/80درصد- نگرش مثبت نسبت به نقش تجهیزات و امکانات بخش در یادگیری بالینی:4/89 درصد و نگرش مثبت نسبت به نقش مقررات و قوانین موجود در بخش: 51 درصد ) نتیجه گیری: با توجه به اهمیت یادگیری بالینی و داشتن نقش مهم در شکل گیری نگرش دانشجویان در جهت مثبت یا منفی لازم به نظر می رسد نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موجود در بالین بررسی گردد و با در دسترس قرار دادن نتایج پژوهش در اختیار مسؤولین و برنامه ریزان آموزش پرستاری و صلاحدید آنان، عوامل مثبت تقویت و در جهت اصلاح و رفع موارد منفی اقدام و برنامه ریزی مطلوب صورت گیرد تا در نهایت شاهد اثرات مطلوب آن در سیستم و جامعه باشیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نگرش، آموزش، یادگیری بالینی، دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Nursing students’ attitude about factors influencing clinical learning in Medical University of Guilan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Education is a regular process in order to aid individuals for acquiring knowledge and new skills. Education is an active interaction between educator and learner. Learning is a stable change process in individual’s potential behavior. Therefore, we can only say that the students’ learning is satisfactory when learning causes proper behavioral changes in them. Clinical learning can affect individual’s attitude which in turn can affect behavior and practice. Since most nursing attitude is achieved in clinical settings and it can affect their practice, this study aimed to assess nursing students’ attitude in clinical setting. Objective: This study aimed to determine students’ attitude toward effective factors in clinical learning (role of instructor, nursing personnel, ward utility and also ward guidelines). Methods: Findings showed that 84.6% of samples had positive attitude toward clinical learning (positive attitude toward role of instructor and nursing personnel was both 80.8%. Positive attitude toward role of utilities in clinical learning and role of present roles and regulations inward was 89.4% and 51% respectively). Conclusion: In attention to the importance of clinical learning and its role in the direction students’ attitude, it seems necessary to assess their attitude toward present factors and make the result available to managers and education planners so that they can improve positive factors and current the negative factors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attitude, Education, Clinical learning, nursing students |
|
نویسندگان مقاله |
پرند پورقانع |
طاهره خالق دوست |
عزت پاریاد |
مژده بقایی |
احسان کاظم نژاد |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-70&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|