Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۴-۱۸

عنوان فارسی میزان آگاهی مادران نسبت به ماهیت اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه در ‏فرزندانشان (‏ADHD‏)‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (‏ADHD‏) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی در میان کودکان سنین دبستانی می باشد. ‏تشخیص دیرهنگام این اختلال می تواند پیامدهای زیان باری در روابط اجتماعی، شغلی و تحصیلی کودکان و نوجوانان مبتلا در آینده ‏داشته باشد. بدیهی است آگاهی مادران در مورد این اختلال از عوامل تاثیرگذار بر فرآیند پیگیری آن خواهد بود.‏ هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان آگاهی مادران نسبت به ماهیت اختلال بیش فعالی با کمبود توجه فرزندانشان می باشد.‏ روش کار : این تحقیق یک مطالعه توصیفی است که طی آن 60 نفر از مادرانی که در طول 3 ماهه اول 86 جهت معاینه کودک مبتلا به ‏ADHD‏ خود توسط روانپزشک اطفال به درمانگاه فوق تخصصی روانپزشکی مرکز آموزش درمانی شفا رشت مراجعه کرده بودند، به ‏عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده و نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل ‏قرارگرفتند. ‏ نتایج: نتایج نشان داد که میزان آگاهی اکثریت واحدهای پژوهش ( 68 %) در مورد ماهیت بیماری متوسط بوده است. ‏ نتیجه گیری: با توجه به سطح متوسط آگاهی و اطلاعات مادران در زمینه ماهیت بیماری، ارائه برنامه های آموزشی بیشتر در زمینه ‏بهداشت و سلامت روانی کودکان و نوجوانان جهت خانواده ها، ضروری به نظر می رسد.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of mother’s knowledge regarding their children, s Attention Deficit ‎Hyperactivity Disorder ‎
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common psychiatric ‎disorder among school age children. Late diagnosis can cause bad side effect in their children ‎and young adolescent’s social, occupational and educational relationships. It’s obvious that ‎mothers’ knowledge can have an effect on follow up process.‎ Objective: The goal of this study is to determine the level of mothers’ knowledge regarding ‎ADHD.‎ Methods: This is a descriptive study and its sample consisted of ‎‏60‏‎ mothers whose children ‎were diagnosed with ADHD during first three months of ‎‏2008‏‎ and were reffered to ‎Educational center of Shafa in Rasht. Study instrument was a questionnaire and results were ‎analyzed by descriptive statistics. ‎ Results: Findings showed that the majority of samples (‎‏68%‏‎) had moderate knowledge ‎regarding the disease. ‎ Conclusion: Due to moderate knowledge level/giving more education regarding children's ‎mental health is necessary. ‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه عطار |


زهرا شجاعی |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-72&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات