|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز کودکان شهر رشت با همسالان خود |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : توجه به مشکلات رفتاری کودکان که بیشترین اشکال آسیب شناسی روانی کودک را تشکیل می دهد در تمام فرهنگ ها و جوامع بشری حائز اهمیت است چرا که اغلب اختلالات بزرگسالی ریشه در تجربه های اولیه کودکی دارد. مشکلات رفتاری به علل مختلفی ایجاد می شود یکی از این علل، بیماری های مزمن جسمی مثل بتا تالاسمی ماژور است. شناخت بهتر مشکلات رفتاری کودکان تالاسمی مبنایی برای طراحی موثرتر برنامه های بهداشتی و پیشگیری از مزمن شدن مشکلات رفتاری و روانی در آینده است. هدف : این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی کودکان شهر رشت با همسالان انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقایسه ای است که در آن 50 کودک مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز کودکان شهر رشت و 100 کودک سالم همسالانشان به همراه مادرانشان شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک کودک تالاسمی و سالم و والدین آنها و بخش دوم چک لیست رفتار کودک را بر اساس گزارش والدین (ابزار آخن باخ) بود که از طریق مصاحبه با مادر تکمیل می شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین – انحراف معیار) و آمار استنباطی ( کای دو ) استفاده شد. نتایج : یافته ها نشان داد بیشترین درصد رفتار مناسب واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی(100%) مربوط به حیطه های مشکلات جنسی و مشکلات متفرقه و در گروه کودکان سالم(100%) مربوط به حیطه های مشکلات اجتماعی، رفتار ضد اجتماعی، رفتاری پرخاشگرانه، شکایات جسمانی، اضطراب / افسردگی،گوشه گیری، اختلال در تفکر، مشکلات جنسی و متفرقه بود و هم چنین نتایج نشان داد اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری در حیطه های مشکلات اجتماعی (0001/0 P)، رفتار پرخاشگرانه (0001/0 P)، اشکال در تمرکز حواس (03/0 P)، شکایات جسمانی (01/0 P)، اضطراب و افسردگی(0001/0>P) و گوشه گیری(0001/0>P) وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی (94%) و در گروه سالم (100%) از نظر مشکلات رفتاری کل، رفتار مناسب داشتند و آزمون آماری کای دو تفاوت معنی داری را بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری کل نشان داد و نیز بین مشکلات رفتاری کل و مشخصات دموگرافیک به جز سن پدر (0001/0 P) ارتباط معنی دار آماری یافت نشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشکلات رفتاری، بتاتالاسمی، کودکان سن مدرسه |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing school age thalassemia children's behavioral problem referring to children center in Rasht with their healthy classmates |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Noting children's behavioral problem, which formats major forms of children psycho-pathology in all culture and human communities, is very important because most adult behavioral disorder originates from primary experiences in childhood. Behavioral problem have different reasons and one of these reasons are chronic physical illnesses such as major b-thalassemia. Better recognition of thalassemic children's behavioral problem is the foundation for effective health care planes and prevention of prolonged psycho- behavioral problem in future. Objective: This research was conducted to compare school-age thalassemic children's behavioral problem with their healthy classmates. Methods: This is comparative – descriptive study that 50 children with thalassemia referred to children Hospital in Rasht and 100 peers with their mothers participated. Data collection tool was a questionnaire including two sections: the first part including demographic characteristics of thalassemic and healthy children and parents, and second part included child behavioral checklist in parent-report that was completed by the mother of the patient. Analysis of Data was done by descriptive statistics (mean and standard deviation) and deductive statistics (c2 – test). Results: Research findings showed that most of suitable behavior at samples research in thalassemic group (100%) related to sexual problem and other problem and in health group (100%) related to social problem, delinquent behavior, aggressive behavior somatic complaints, anxiety/depression, though problem, Sexual and other problem. Resulths showed that there was significant statistical difference between the two groups in behavioral problem at social problem (P<0.0001), aggressive behavioral (P<0.00001) Attention problem (P<0.03), somatic complaint (P<0.01), Anxiety/depression (P<0.0001) withdrawn (P<0.0001). Conclusion: Results showed that most of samples in thalassemic group (94%) and healthy group (100%) had suitable behavior and statistical c2 – test showed significant difference in behavioral problem between the two groups. As well between behavioral problem and demographic characteristics except father age. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavior disorders, Beta- Thalassemia, students |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه مسکینی جانکبری | meskini جانکبری
مینو میترا چهرزاد | minoo mitra
هایده محمودی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-73&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|