Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۳

عنوان فارسی مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ‏پزشکی گیلان در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی مهمترین بخش آموزش پرستاری محسوب می شود، به طوریکه از آن به عنوان قلب آموزش پرستاری یاد می ‏کنند. آموزش پرستاری تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل، پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی‎ ‎‏ می ‏باشد، لذا بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.‏ هدف: این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری انجام شده است.‏ روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای بوده و در آن 115 دانشجوی کارشناسی پرستاری و 190 پرستار دارای مدرک ‏کارشناسی، شرکت نموده و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش‎ ‎بود. بخش اول ‏ابزارمربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم( مشتمل بر24 عبارت) در برگیرنده ابعاد مختلف نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی ‏‏( آزمون کای دو ) استفاده گردیده است.‏ نتایج: به طور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که اکثر(3/98 % )دانشجویان پرستاری و اکثر(99 %)پرسنل پرستاری دیدگاه ‏موافق و کاملا موافق در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارند و این در حالی است که 7/1 درصد ‏دانشجویان پرستاری و 1 درصد پرسنل پرستاری دیدگاه مخالف در این مورد دارند و هیچ یک از آنان دیدگاه کاملا مخالف نداشتند. در ‏ضمن دیدگاه دو گروه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری از نظر میزان موافقت در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی با ‏یکدیگر متفاوت بود( 000/0 = ‏P‏ ).‏ نتیجه گیری نهایی: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دیدگاه پرسنل پرستاری در زمینه نقش خود در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری در چهار بعد ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان پرستاری، حمایت دانشجویان، ایجاد مفهوم از خود حرفه ای در ‏دانشجویان و تطابق دانش تئوری و عمل بالینی با دیدگاه دانشجویان پرستاری در این ابعاد متفاوت بوده است.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیدگاه، آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری، پرسنل پرستاری

عنوان انگلیسی Comparative study on views of Nursing students and nursing staff views about the ‎role of nursing staff in clinical teaching of nursing students in teaching hospitals ‎of Guilan University of Medical Science
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical training is the most important part of nursing education, as it is called ‎the heart of nursing education. Many different factors influence nursing education. Evaluation ‎of nursing staff and nursing student views about nursing student clinical training is very ‎important.‎ Objective: This study aims to compare the students and staff nurses views about staff nurses ‎role in clinical training of nursing student.‎ Methods: This is a comparative –descriptive study, which ‎‏115‏‎ BSN student of Shahid ‎Beheshti faculty of nursing and midwifery and ‎‏190‏‎ qualified nursing staff of teaching ‎Hospitals of Guilan University of Medical Sciences participated. Data collection instrument ‎was a questionnaire with two parts: Part ‎‏1‏‎ with ‎‏11‏‎ questions about demographic information, ‎and part ‎‏2‏‎ with ‎‏24‏‎ statements about different roles of nursing staff related to clinical training ‎of nursing students based on Likert scale. In order to analyze the data, descriptive - inferential ‎statistics were used.‎ Results: The research findings demonstrated that majority of nursing students ‎‏98.3‏‎% and ‎staff nurses‏ 99‏‎% agree or completely agree with staff nurses role in nursing student’s clinical ‎training, only ‎‏1.7‏‎% of nursing students and ‎‏1‏‎% of staff nurses did not agree. None of the ‎participants completely disagree with role of nursing staff in nursing student training. In terms ‎of degree of agreement, significant differences between views of nursing students and nursing ‎staff were observed. (P= ‎‏0.000‏‎)‎ Conclusion: It has been concluded that nursing staff view play about their roles in four ‎aspects of nursing student clinical training, such as learning promotion, supporting, ‎occupational self concept and adaptation of theoretical knowledge and practice was different ‎from nursing student in these aspects of nursing training.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical education, nursing student, Nursing staff, View

نویسندگان مقاله شادمان رضا ماسوله | reza masouleh


محمد اسحاق محمدی | mohammad eshagh


ساقی موسوی |


یاسر ترابی |


فریبا عسگری |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات