|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بالینی مهمترین بخش آموزش پرستاری محسوب می شود، به طوریکه از آن به عنوان قلب آموزش پرستاری یاد می کنند. آموزش پرستاری تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل، پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی می باشد، لذا بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف: این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای بوده و در آن 115 دانشجوی کارشناسی پرستاری و 190 پرستار دارای مدرک کارشناسی، شرکت نموده و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول ابزارمربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم( مشتمل بر24 عبارت) در برگیرنده ابعاد مختلف نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی ( آزمون کای دو ) استفاده گردیده است. نتایج: به طور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که اکثر(3/98 % )دانشجویان پرستاری و اکثر(99 %)پرسنل پرستاری دیدگاه موافق و کاملا موافق در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارند و این در حالی است که 7/1 درصد دانشجویان پرستاری و 1 درصد پرسنل پرستاری دیدگاه مخالف در این مورد دارند و هیچ یک از آنان دیدگاه کاملا مخالف نداشتند. در ضمن دیدگاه دو گروه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری از نظر میزان موافقت در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی با یکدیگر متفاوت بود( 000/0 = P ). نتیجه گیری نهایی: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دیدگاه پرسنل پرستاری در زمینه نقش خود در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در چهار بعد ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان پرستاری، حمایت دانشجویان، ایجاد مفهوم از خود حرفه ای در دانشجویان و تطابق دانش تئوری و عمل بالینی با دیدگاه دانشجویان پرستاری در این ابعاد متفاوت بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دیدگاه، آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری، پرسنل پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Comparative study on views of Nursing students and nursing staff views about the role of nursing staff in clinical teaching of nursing students in teaching hospitals of Guilan University of Medical Science |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical training is the most important part of nursing education, as it is called the heart of nursing education. Many different factors influence nursing education. Evaluation of nursing staff and nursing student views about nursing student clinical training is very important. Objective: This study aims to compare the students and staff nurses views about staff nurses role in clinical training of nursing student. Methods: This is a comparative –descriptive study, which 115 BSN student of Shahid Beheshti faculty of nursing and midwifery and 190 qualified nursing staff of teaching Hospitals of Guilan University of Medical Sciences participated. Data collection instrument was a questionnaire with two parts: Part 1 with 11 questions about demographic information, and part 2 with 24 statements about different roles of nursing staff related to clinical training of nursing students based on Likert scale. In order to analyze the data, descriptive - inferential statistics were used. Results: The research findings demonstrated that majority of nursing students 98.3% and staff nurses 99% agree or completely agree with staff nurses role in nursing student’s clinical training, only 1.7% of nursing students and 1% of staff nurses did not agree. None of the participants completely disagree with role of nursing staff in nursing student training. In terms of degree of agreement, significant differences between views of nursing students and nursing staff were observed. (P= 0.000) Conclusion: It has been concluded that nursing staff view play about their roles in four aspects of nursing student clinical training, such as learning promotion, supporting, occupational self concept and adaptation of theoretical knowledge and practice was different from nursing student in these aspects of nursing training. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Clinical education, nursing student, Nursing staff, View |
|
نویسندگان مقاله |
شادمان رضا ماسوله | reza masouleh
محمد اسحاق محمدی | mohammad eshagh
ساقی موسوی |
یاسر ترابی |
فریبا عسگری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-74&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|