Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳۴-۴۰

عنوان فارسی میزان تمرکز برمشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی ‏رشت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در دنیای رقابتی و متحول امروزی سازمانهایی موفق خواهند بود که با تکیه بر اصول مشتری مداری، کیفیت خدمات و کالاهای ‏خود را ارتقا دهند. ‏ هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان تمرکز بر مشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی رشت در سال ‏‏1384 انجام گرفته است. ‏ روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تطبیقی می باشد. جامعه پژوهش صاحبان فرآیند الگوی بهبود کیفیت در شش بیمارستان ‏آموزشی، درمانی رشت می باشد. ابزار گردآوری داده ها چک لیست استاندارد بین المللی سیمپلی بتر میباشد. ‏ نتایج: درصد امتیازات مربوط به دانش مشتری در بیمارستان امیرالمومنین(38/51%)، دکترحشمت رشت(57/81%)، الــزهـرا ‏‏(56/75%)، 17 شهریور(78/77%)، رازی(9/61%)، شفا(89/63%) است. میانگین امـتیازات مربوط به رضایت مشتری در بیمارستانهای ‏امیرالمومنین، دکتر حشمت، الزهرا، 17 شهریور، رازی، شفا به ترتیب‎ ‎‏(08/53 %)، (27/66 %)، (66/66%)، (11/61%)، (96/53%)،‎ ‎‏(47%) ‏‎ ‎است.‏ نتیجه گیری: کلیه بیمارستانهای مورد مطالعه پیشرفت و بهبود مداوم در زمینه «دانش مشتری» و«رضایت مشتری» را در طیف گسترده ‏ای از فرآیندهای خود و در بخش های متعددی از سازمانشان اعمال نموده اند و با اجرای الگوی بهبود کیفیت در بیمارستانهای مورد ‏مطالعه تمرکز بر مشتری در بخش وسیعی از فرآیندهای سازمانی مد نظر و مورد توجه قرار گرفته است. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرکز بر مشتری، بیمارستان، کیفیت، بهبود کیفیت

عنوان انگلیسی Level of costumer focus after implementing the quality improvement model in ‎hospitals of Rasht
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In the changing and competitive world of today, organizations will be ‎successful that by relying on costumer Orientation, improve their quality of service and goods. ‎ Objectives: This study aimed to determine the level of costumer focus after implementing the ‎quality improvement model in the hospitals of Rasht in ‎‏2005‏‎. ‎ Methods: This is a descriptive–comparative study. Study population consisted of the owners ‎of quality improvement model process in six educational hospitals of Rasht. Data collection ‎instrument included the international standard checklist of simply better.‎ Results: The percent of scores related to the customer's knowledge in the Amiral Momenin ‎was ‎‏51.38%‏‎,‎‏ ‏Dr. Heshmat ‎‏81.57%‏‎, Alzahra ‎‏75.56%‏‎, ‎‏17‏‎ Shahrivar ‎‏77.78%‏‎, Razi ‎‏61.9%‏‎ and ‎Shafa ‎‏63.89%‏‎. The mean scores related to the customers’ satisfaction in Amiral Momenin,‎‏ ‏Dr. ‎Heshmat, Alzahra, ‎‏17‏‎ Shahrivar, Razi and Shafa was ‎‏53.08%‏‎, ‎‏66.27%‏‎, ‎‏66.66%‏‎, ‎‏61.11%‏‎, ‎‏53.96%‏‎ and ‎‏47.53%‏‎ respectively.‎ Conclusion: All study hospitals‏ ‏performed processes in hospitals for constant improvement ‎and recovery in” customer knowledge” and “customer satisfaction”. By implementing quality ‎improvement model in study hospitals, focus on customer received attention in wide ‎institution processes. ‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله customer focus, hospital, quality improvement ‎

نویسندگان مقاله فردین مهرابیان |


امیر اشکان نصیری پور | amir ashkan


علی صدر |


سکینه کشاورز محمدیان | keshavarz mohammadian



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات