|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های توانمند سازی هستند که در علوم پرستاری بکار می روند. امروزه افراد در هرکجا که باشند میتوانندآخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. اما بی شک بیشترین تأثیر پدید آمدن فناروریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر محیطهای آموزشی بوده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط آموزشی و توسعه دانش به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند. این امر سبب می شود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود و با ظهور اینترنت این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفته است. روش کار: در این پژوهش توصیفی،50 نفر از دانشجویان پرستاری سال3 و4 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که از طریق گزارش دانشجو تکمیل می شد. پژوهشگر با مراجعه به محیط پژوهش پرسشنامه را بین واحدهای پژوهش توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری می نمود. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد اکثریت واحدهای پژوهش مونث (95%) و علاقه مند به رشته پرستاری (71%) بودند. اکثریت واحدهای پژوهش(93%) دوره آموزش کامپیوتر را نگذرانده بودند و (12%) دارای کامپیوتر شخصی بودند. (95%) آموزش کلاسیک اینترنت نگذرانده بودند، (92%) به درستی روش جستجو برای مقاله پژوهش را نمی دانستند، (97%) دانشجویان بیان می کردند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی در توسعه آموزش پرستاری دارد، (98%) معتقد بودند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش یادگیری و 88 درصد آن را باعث ارتقاء جایگاه شغل پرستاری می دانستند و از طرف دیگر فقط 77 درصد آنها به اینترنت دسترسی داشتند. همچنین یافته ها نشان داد اکثریت واحد های مورد پژوهش (71%) امکان استفاده از خدمات اینترنتی در سایت دانشگاه را داشته، ( 78%) دانشجویان کمتر از 1 ساعت در روز از اینترنت استفاده میکردند، زمینه استفاده از اینترنت در اکثریت واحدهای پژوهشی (72%) گفتگوی اینترنتی و سرعت دستیابی به اطلاعات در اکثریت واحدهای مورد پژوهش (40%) غیر قابل قبول بوده است . نتیجه گیری: توصیه می شود در سرفصل دروس کارشناسی حداقل دو واحد درس آموزشIT و اینترنت جهت دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی گذاشته شود، همچنین باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. مضاف بر این در آموزش دروس پرستاری به نقش فن آوری اطلاعات بر یادگیری توجه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشجویان پرستاری، دیدگاه |
|
عنوان انگلیسی |
Role of information and communication technology in development of instruction and science of nursing from the view point of nursing students at Shahrekord Medical Sciences University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Information and communication technology (ICT), are strengthening technologies used in nursing sciences. Today, people at any part of the world can receive their required information. But no doubt information and communication technologies had their most effect on educational surroundings. Application of ICT on education has led educational surroundings and science development to become directed toward virtualization. This will lead interpersonal communication for development and expansion of sciences to be performed increasingly through computer. With emergence of internet, this medium was employed as a complement for providing information and education. Objective: This study, designed to study the role of information and communication technology in development of nursing science from the view point of nursing students of Shahrekord Medical Sciences University in 2005. Methods: In this descriptive research nursing students of third and fourth year of nursing course (BSC) at Shahrekord medical sciences university were selected using easy sampling procedure. Questionnaire was employed as tool of gathering information. Information was gathered through interviews and student's reporting. Following determination of sampling procedures referring to research site questionnaire of these units were distributed and gathered after completion. To achieve objective, descriptive statistics and SPSS software for data analysis was used. Results: Findings of research showed that majority of research subjects (59%) were interested in nursing. (71%) majority of research subjects (93%) had not passed computer courses and (12%) had personal computers. (95%) had not passed classic internet courses and (97%) of students believed that information and communication technology has a very important role in developing nursing education. (98%) stated ICT increases level of learning. (88%) said that ICT leads to promotion of nursing profession. (77%) had access to internet. Conclusion: It is recommended that in syllabus of BSN courses at least two units of IT and interest instruction is included for BS nursing students. Also in instructing nursing courses, more attention is paid to role of information technology on learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ICT, Nursing students, View point |
|
نویسندگان مقاله |
علی حسن پور دهکردی | hassanpour dehkordi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-63&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|