Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶-۱۱

عنوان فارسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه ‏دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های توانمند سازی هستند که در علوم پرستاری بکار می روند. امروزه افراد در هرکجا ‏که باشند میتوانندآخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. اما بی شک بیشترین تأثیر پدید آمدن فناروریهای ‏اطلاعاتی و ارتباطی بر محیطهای آموزشی بوده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط آموزشی و ‏توسعه دانش به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند. این امر سبب می شود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به ‏گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود و با ظهور اینترنت این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی و ‏آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. ‏ هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان ‏پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفته است. ‏ روش کار: در این پژوهش توصیفی،50 نفر از دانشجویان پرستاری سال3 و4 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ‏بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که از طریق گزارش دانشجو تکمیل می شد. پژوهشگر با ‏مراجعه به محیط پژوهش پرسشنامه را بین واحدهای پژوهش توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری می نمود. ‏ نتایج: یافته های پژوهش نشان داد اکثریت واحدهای پژوهش مونث (95%) و علاقه مند به رشته پرستاری (71%) بودند. اکثریت واحدهای ‏پژوهش(93%) دوره آموزش کامپیوتر را نگذرانده بودند و (12%) دارای کامپیوتر شخصی بودند. (95%) آموزش کلاسیک اینترنت نگذرانده ‏بودند، (92%) به درستی روش جستجو برای مقاله پژوهش را نمی دانستند، (97%) دانشجویان بیان می کردند که فن آوری اطلاعات و ‏ارتباطات نقش بسیار مهمی در توسعه آموزش پرستاری دارد، (98%) معتقد بودند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش یادگیری ‏و 88 درصد آن را باعث ارتقاء جایگاه شغل پرستاری می دانستند و از طرف دیگر فقط 77 درصد آنها به اینترنت دسترسی داشتند. ‏ همچنین یافته ها نشان داد اکثریت واحد های مورد پژوهش (71%) امکان استفاده از خدمات اینترنتی در سایت دانشگاه را داشته، ‏‏( 78%) دانشجویان کمتر از 1 ساعت در روز از اینترنت استفاده میکردند، زمینه استفاده از اینترنت در اکثریت واحدهای پژوهشی ‏‏(72%) گفتگوی اینترنتی و سرعت دستیابی به اطلاعات در اکثریت واحدهای مورد پژوهش (40%) غیر قابل قبول بوده است . ‏ نتیجه گیری: توصیه می شود در سرفصل دروس کارشناسی حداقل دو واحد درس آموزشIT ‎‏ و اینترنت جهت دانشجویان پرستاری ‏مقطع کارشناسی گذاشته شود، همچنین باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی دسترسی داشته ‏باشند. مضاف بر این در آموزش دروس پرستاری به نقش فن آوری اطلاعات بر یادگیری توجه شود. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشجویان پرستاری، دیدگاه

عنوان انگلیسی Role of information and communication technology in development of instruction ‎and science of nursing from the view point of nursing students at Shahrekord ‎Medical Sciences University
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Information and communication technology (ICT), are strengthening ‎technologies used in nursing sciences. Today, people at any part of the world can receive their ‎required information. But no doubt information and communication technologies had their ‎most effect on educational surroundings. Application of ICT on education has led ‎educational surroundings and science development to become directed toward virtualization. ‎This will lead interpersonal communication for development and expansion of sciences to be ‎performed increasingly through computer. With emergence of internet, this medium was ‎employed as a complement for providing information and education.‎ Objective: This study, designed to study the role of information and communication ‎technology in development of nursing science from the view point of nursing students of ‎Shahrekord Medical Sciences University in ‎‏2005‏‎.‎ Methods: In this descriptive research nursing students of third and fourth year of nursing ‎course (BSC) at Shahrekord medical sciences university were selected using easy sampling ‎procedure. Questionnaire was employed as tool of gathering information. Information was ‎gathered through interviews and student's reporting. Following determination of sampling ‎procedures referring to research site questionnaire of these units were distributed and ‎gathered after completion. To achieve objective, descriptive statistics and SPSS software for ‎data analysis was used.‎ Results: Findings of research showed that majority of research subjects (‎‏59%‏‎) were ‎interested in nursing. (‎‏71%‏‎) majority of research subjects (‎‏93%‏‎) had not passed computer ‎courses and (‎‏12%‏‎) had personal computers. (‎‏95%‏‎) had not passed classic internet courses and ‎‎(‎‏97%‏‎) of students believed that information and communication technology has a very ‎important role in developing nursing education. (‎‏98%‏‎) stated ICT increases level of learning. ‎‎(‎‏88%‏‎) said that ICT leads to promotion of nursing profession. (‎‏77%‏‎) had access to internet.‎ Conclusion: It is recommended that in syllabus of BSN courses at least two units of IT and ‎interest instruction is included for BS nursing students. Also in instructing nursing courses, ‎more attention is paid to role of information technology on learning.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ICT, Nursing students, View point

نویسندگان مقاله علی حسن پور دهکردی | hassanpour dehkordi



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-63&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات