Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۲

عنوان فارسی بررسی میزان آگاهی دبیران زن شاغل در دبیرستانهای دولتی شهرستان صومعه ‏سرا در مورد بیماری ایدز ‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری ایدز مشکل بزرگ جوامع بشری بوده و مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتمــــاعی و فرهنگی محسوب می شود. ‏تعداد افراد مبتلا به یا متاثر از ویروس ایدز در سال 2005 به بالاترین حد خود رسیده است یعنی حدود 40 میلیون و 300هزار نفر.تعـداد ‏موارد رسمی گزارش شده در ایران تا ابتدای فروردین 84 ، 700/10 نفر است. بر اسـاس آمـارهای موجود این بیماری در حال حاضر در ‏بین جوانان شیوع بیشتری داشته و میزان آلـودگی در زنـان گروه سنی 24-15 سال 20 درصد و در مردان 5/13درصــد است که این ‏مسئله بیــانگر لزوم آموزشهــای پیشگیری ازایدز به دانش آموزان خصوصــاً دختران می باشد. دراین بین بهترین مکان آموزش، ‏مدارس و بهترین آموزش دهندگان معلمان هستند.‏ هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان آگــاهی دبیران زن شــاغل در دبیرستـــانهــای دولتی شهرستان صومعه سرا در ‏سال1383 انجام گرفت.‏ روش کار: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی ،ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش و حاوی 20 سئوال در خصوص ‏ماهیت بیماری ایدز و نحوه پیشگیری از انتقال آن بود. بــا استفاده از روش سر شماری پرسشنامه مورد نظر در بین 110 دبیر زن ‏شاغــــل توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزا ر ‏spss‏ انجام شد.‏ نتایج: از دبیران زن مورد بررسی 2/58 درصد در گروه سنی 35-26 ســـال، 1/59 درصد دارای سابقه کار بین 10 ـ0 سال و 5/45 درصد ‏از واحد ها ی مورد پژوهش دارای آگاهی ضعیـف بودند و بین متغیر های سن، سابقه کار و منبع کسب اطلاعـــات با میزان آگـاهی ‏ارتباط معنی دار وجود داشت.‏ ‏ نتیجه‌گیری: با توجه به یافته ها،توصـیه میگرددباتدوین برنامــه ها و کارگاه های آموزشی منـاسب با همکاری موسسات ذیربط و ‏همچنین پخش برنامه های آموزشی سـاده و جـالب از تلویزیون، در ساعات مناسب، سطح آگاهـــی دبیران را افزایــش داد تا آنان نیز ‏قادر باشــند آموزشهای اثر بخشی را به گروه درمعرض خطر ارائه نمایند.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، آگاهی، دبیران ، پیشگیری

عنوان انگلیسی Survey the level of knowledge of female teachers employed in governmental high ‎schools in Some-E- Sara on AIDS in ‎‏2004‏
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: AIDS is a major problem in human society and it is a barrier to economical, ‎social and cultural development. The number of AIDS patients had reached its highest in ‎‏2005‏‎ ‎which was ‎‏40300000‏‎ cases. According to official reports in Iran, up to March, ‎‏2005‏‎, there ‎were ‎‏10700‏‎ cases of AIDS. Based on present statistics, this disease is more prevalent in young ‎and in women aging ‎‏15-24‏‎, it is ‎‏20‏‎ percent but in men, it is‏13.5‏‎ percent. This indicates the ‎need to educate students in regard to prevention of AIDS especially girls. In this case, the ‎best places to educate are schools and teachers are the best educators.‎ Objective: The main goal of this study was to determine the level of knowledge of female ‎teachers employed in governmental high schools in Some -E-Sara on AIDS. ‎ Methods: In this descriptive cross - sectional study, a two part questionnaire on AIDS disease ‎and its prevention was used for data collection. The questionnaire was given to all ‎‏110‏‎ ‎employed female teachers and data was analyzed by SPSS.‎ Results: ‎‏58.2%‏‎ of samples were in ‎‏26-35‏‎ age range, ‎‏59.1%‏‎ had work experience between ‎‏5-‏‏15‏‎ years and ‎‏45.5%‏‎ had poor knowledge. There was a significant relation between age, work ‎experience, source of information and knowledge.‎ Conclusion: In attention to findings, it is suggested to plan proper programs, workshops with ‎cooperation of related institutes and also broadcasting simple and interesting TV programs at ‎proper time to improve teachers’ knowledge so they would be more capable of teaching the ‎young.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Knowledge, Teachers, Nature and prevention of disease

نویسندگان مقاله فاطمه سید فاضل پور | seyed fazelpour


فریده هاساواری |


میترا صدقی ثابت | sedghi sabet



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات