|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان آگاهی دبیران زن شاغل در دبیرستانهای دولتی شهرستان صومعه سرا در مورد بیماری ایدز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بیماری ایدز مشکل بزرگ جوامع بشری بوده و مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتمــــاعی و فرهنگی محسوب می شود. تعداد افراد مبتلا به یا متاثر از ویروس ایدز در سال 2005 به بالاترین حد خود رسیده است یعنی حدود 40 میلیون و 300هزار نفر.تعـداد موارد رسمی گزارش شده در ایران تا ابتدای فروردین 84 ، 700/10 نفر است. بر اسـاس آمـارهای موجود این بیماری در حال حاضر در بین جوانان شیوع بیشتری داشته و میزان آلـودگی در زنـان گروه سنی 24-15 سال 20 درصد و در مردان 5/13درصــد است که این مسئله بیــانگر لزوم آموزشهــای پیشگیری ازایدز به دانش آموزان خصوصــاً دختران می باشد. دراین بین بهترین مکان آموزش، مدارس و بهترین آموزش دهندگان معلمان هستند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان آگــاهی دبیران زن شــاغل در دبیرستـــانهــای دولتی شهرستان صومعه سرا در سال1383 انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی ،ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش و حاوی 20 سئوال در خصوص ماهیت بیماری ایدز و نحوه پیشگیری از انتقال آن بود. بــا استفاده از روش سر شماری پرسشنامه مورد نظر در بین 110 دبیر زن شاغــــل توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزا ر spss انجام شد. نتایج: از دبیران زن مورد بررسی 2/58 درصد در گروه سنی 35-26 ســـال، 1/59 درصد دارای سابقه کار بین 10 ـ0 سال و 5/45 درصد از واحد ها ی مورد پژوهش دارای آگاهی ضعیـف بودند و بین متغیر های سن، سابقه کار و منبع کسب اطلاعـــات با میزان آگـاهی ارتباط معنی دار وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافته ها،توصـیه میگرددباتدوین برنامــه ها و کارگاه های آموزشی منـاسب با همکاری موسسات ذیربط و همچنین پخش برنامه های آموزشی سـاده و جـالب از تلویزیون، در ساعات مناسب، سطح آگاهـــی دبیران را افزایــش داد تا آنان نیز قادر باشــند آموزشهای اثر بخشی را به گروه درمعرض خطر ارائه نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ایدز، آگاهی، دبیران ، پیشگیری |
|
عنوان انگلیسی |
Survey the level of knowledge of female teachers employed in governmental high schools in Some-E- Sara on AIDS in 2004 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: AIDS is a major problem in human society and it is a barrier to economical, social and cultural development. The number of AIDS patients had reached its highest in 2005 which was 40300000 cases. According to official reports in Iran, up to March, 2005, there were 10700 cases of AIDS. Based on present statistics, this disease is more prevalent in young and in women aging 15-24, it is 20 percent but in men, it is13.5 percent. This indicates the need to educate students in regard to prevention of AIDS especially girls. In this case, the best places to educate are schools and teachers are the best educators. Objective: The main goal of this study was to determine the level of knowledge of female teachers employed in governmental high schools in Some -E-Sara on AIDS. Methods: In this descriptive cross - sectional study, a two part questionnaire on AIDS disease and its prevention was used for data collection. The questionnaire was given to all 110 employed female teachers and data was analyzed by SPSS. Results: 58.2% of samples were in 26-35 age range, 59.1% had work experience between 5-15 years and 45.5% had poor knowledge. There was a significant relation between age, work experience, source of information and knowledge. Conclusion: In attention to findings, it is suggested to plan proper programs, workshops with cooperation of related institutes and also broadcasting simple and interesting TV programs at proper time to improve teachers’ knowledge so they would be more capable of teaching the young. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
AIDS, Knowledge, Teachers, Nature and prevention of disease |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه سید فاضل پور | seyed fazelpour
فریده هاساواری |
میترا صدقی ثابت | sedghi sabet
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-56&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|