|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر بازی برمیزان اضطراب کودکان سن دبستان بستری در مرکز آموزشی- درمانی کودکان گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اضطراب شایعترین واکنش در برابر عوامل تنش زاست که کودکان بستری در مراکز درمانی بطور جدی در معرض بروز آن قرار دارند و استفاده از بازی یکی از اولویت های مراقبتی درکودکان برای به حداقل رساندن اضطراب محسوب می شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی بر میزان اضطراب کودکان سن دبستان بستری در یکی از مراکز آموزشی ـ درمانی کودکان شهر رشت انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است که بر روی 110 کودک بستری صورت گرفته است. این کودکان براساس مشخصات واحدهای موردپژوهش و با توجه به شماره اتاقی که در آن بستری بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دوگروه مورد و شاهد قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر مخصوص کودکان و چک لیست علائم حیاتی استفاده شد. روش کار بدین صورت بود که پس از تکمیل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب و چک لیست علائم حیاتی، کودکان گروه مورد به اتاق بازی رفته و به مدت نیم ساعت به بازی می پرداختند، در حالیکه برای کودکان گروه شاهد هیچگونه مداخله ای صورت نمی گرفت. پس از انجام بازی کودکان گروه مورد به تخت خود برگشته و مجدداً پرسشنامه اضطراب و چک لیست علایم حیاتی در هر دو گروه تکمیل می شد. نتایج: نتایج تحقیق نشان می دهد که بازی سبب کاهش معنی داری در میزان اضطراب آشکار (0001/0P<)، میزان فشار خون دیاستولیک (005/0P<) و تعداد نبض (04/0p<) در کودکان بستری می شود آزمون آماری t-test اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد در مرحله بعد از بازی از نظر میزان اضطراب آشکار، میزان فشار خون دیاستولیک و تعداد نبض نشان می دهد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج فوق می توان گفت که بازی روشی مناسب برای کاهش اضطراب، حفظ سلامت جسمی و روحی و سازگاری کودک با مشکلات مربوط به بیماری و بستری شدن محسوب می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب، بازی درمانی، کودک بستری |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of playing on anxiety of hospitalized school age children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Anxiety is one of the most common reactions to stressors and hospitalized children confront it and playing is a priority care to reduce stress. Objective: The present study was conducted to determine the effect of playing on the level of anxiety in school- age children hospitalized in educational pediatric centers in Rasht city. Methods: This is a quasi-experimental study conducted on 110 hospitalized school- age children. These children were randomized into two groups according to their characteristics and number of room they were hospitalized. For data collection, two questionnaires were used which included demographic information and espielberger`s anxiety scale and also a vital sign check list was used. The methodology included that after completing the questionnaires send to play room and played for half an hour. But for control group no intervention was done. After half an hour play, the experiment group returned to their beds in their rooms and the anxiety questionnaire and check list were done again. Results: Findings indicated that play significantly decreased anxiety level in hospitalized children and T-test showed significant difference between the experiment and control group (p<0.0001). Conclusion: According to the above findings, it can be said that play is a proper method of coping with anxiety, physical and mental health, and confrontating the difficulty of illness and hospitalization. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Hospitalized Child , Play therapy |
|
نویسندگان مقاله |
مریم نیکنامی |
یاسمن یعقوبی |
زهرا شفیع پور |
زهرا عطرکارروشن | atrkar roshan
جعفر مدبر نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-51&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|