Health in Emergencies and Disasters Quarterly، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تعداد مصدومین سوانح رانندگی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبل و بعد از اجرای قانون جدید جرائم رانندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه: جرائم رانندگی یکی از ابزارهای کاهش تخلفات رانندگی و به تبع آن مصدومیت­های ناشی از تصادفات رانندگی می­باشد. در سال 1394 مجموعه قوانین جدید جرائم رانندگی با هدف افزایش بازدارندگی ارتکاب به تخلفات رانندگی به تصویب رسید. هدف این پژوهش مقایسه تعداد مصدومین سوانح رانندگی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبل و بعد از اجرای قانون جدید جرائم رانندگی بود. مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و قبل- بعد بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مصدومین ترافیکی مراجعه­کننده به اورژانس بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فروردین 93 تا شهریور 96 بود. روش نمونه­گیری سرشماری بود. جهت جمع آوری داده­ها از چک­لیست استفاده گردید. در این پژوهش پژوهشگر با مراجعه مستقیم به بیمارستان ها و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقدام به تکمیل چک­لیست و جمع آوری داده­های مورد نیاز نمود. جهت تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون تی استفاده گردید. یافته ­ها:تعداد میانگین ماهیانه مصدومین قبل از اجرای قانون 3053 نفر و بعد از اجرای به 3492 نفر افزایش یافت. این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود (P-value≤0.05). هر چند در میانگین ماهیانه تعداد قربانیان در هر چهار گروه مکان آسیب­دیده بدن بعد از اجرای قانون افزایش مشاهده شد، تنها تفاوت بین میانگین تعداد قربانیان با آسیب­های(تروما)چندگانه قبل و بعد از اجرا از لحاظ آماری معنی­ دار بود  (P-value≤0.05). همچنین افزایشی در تعداد میانگین ماهیانه مکان­های وقوع تصادف در همه چهار گروه مکان­های تصادف بعد از اجرای قانون مشاهده شد. تنها تفاوت میانگین تعداد تصادفات رخ داده در جاده­های برون شهری قبل و بعد از اجرا از لحاظ آماری معنی دار بود (P-value≤0.05). نتیجه­ گیری:  به نظر نمی رسد افزایش جریمه های رانندگی باعث تغییر قابل توجهی در میزان تلفات جاده­ای گردد. بررسی دقیق­تر این چالش جهت شناسایی علل احتمالی عدم اثربخشی جریمه­ها توصیه می­شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصدومین، حوادث ترافیکی، جرائم رانندگی

عنوان انگلیسی Research Paper: Study of Car Accident Injuries Admitted to Hospitals Before and After Adoption of New Traffic Law in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Driving fines are one of the tools to reduce driving violations, and consequently, injuries due to car accidents. In 2010, a new set of laws and fines were passed with the aim of deterring driving violations. Since the second half of March 2013, the new laws and fines were enforced throughout the country. To compare the number of accident victims referred to the hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences before and after the implementation of the new traffic offenses law. Materials and Methods: This was a descriptive-analytic study. The study population consisted of all accident victims referred to the emergency department of hospitals of Mashhad University of Medical Sciences from March 2014 to September 2017. Sampling method was total enumerative method. For data collection, a checklist was used. After obtaining the necessary permissions, the researcher completed the checklist by referring to the hospitals and the Deputy of Treatment of Mashhad University of Medical Sciences. The relevant data were extracted from the Hospital Information and MedCare Systems. In addition to comparing the average number of victims before and after the implementation of the new law, the average number of victims were compared in terms of the body part injury, the site of the accident before and after the implementation of the law. The obtained data were analyzed by using descriptive and analytical statistics including t test. Results: The average monthly number of casualties before the implementation of the new law was 3053 and after the implementation it increased to 3492 people. This difference was statistically significant (P≤0.05). Although this increase was observed in the average number of the victims in all four body parts groups, after the implementation of the law, only the difference between the average number of victims with multiple body injuries was statistically significant (P≤0.05). In addition, the average number of the accident location in all four groups of the accident locations increased after the implementation of the law. However, only the difference between the average number of the accidents occurred on suburban roads before and after the implementation was statistically significant (P≤0.05). Conclusion: On the whole, increasing driving fines does not seem to have a significant impact on reducing road traffic injuries. A more detailed investigation of this challenge is recommended to identify possible causes of the ineffectiveness of fines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accidents, Traffic, Injuries, Laws

نویسندگان مقاله حمیدرضا شعبانی کیا | Hamidreza Shabanikiya
Department of Health Management and Economics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
mums

امین عادل | Amin Adel
Department of Biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences Mashhad, Iran.
mums

حبیب الله اسماعیلی | Habibollah Esmaily
Department of Biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences Mashhad, Iran.
mums

اکبر جوان بی پروا | Akbar Javan-biparva
Student Research Committee, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences Mashhad, Iran.
mums


نشانی اینترنتی http://hdq.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-270-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات