|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۲۱-۳۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تابآوری سازمانهای خبری در بحرانهای طبیعی: استعاره «انسان زنده هوشیار» |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بلایای طبیعی از جمله مخاطراتی هستند که میتوانند در صورت وقوع در یک محیط به بحران تبدیل شوند. این بحرانها اگر در محیط پیرامونی یک سازمان رسانهای خبری رخ دهند، سبب میشوند تا این سازمانها دچار بحران سازمانی شده و در انجام مسئولیت اجتماعی خود ناکام بماند؛ لذا این مقاله به ارائه مفهوم جدیدی از تابآوری سازمانهای خبری در بحرانهای طبیعی پرداخته است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و دادههای مورد نیاز این مقاله به کمک مطالعه اسنادی-کتابخانهای جمعآوری گردیده است؛ برای این منظور جستجوی گستردهای در منابع و بانکهای اطلاعاتی انجام و جدیدترین منابع در زمینه تابآوری سازمانی گردآوری شد. یافتهها و نتایج: تابآوری سازمانی سازمانهای رسانهای خبری در هنگام بلایای طبیعی در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است و این موضوع ریشه در عدم باور مدیران رسانهها به مسئولیت اجتماعی خویش دارد؛ لذا تابآوری چنین سازمانهایی باید مورد توجه قرار گیرد؛ الزامات پرداختن به چنین موضوعی تلقی تابآوری سازمانی بهعنوان راهبرد و استراتژی سازمان، وجود برنامه مدون تابآوری در سازمان و سنجش مداوم تابآوری سازمان است که جامه عمل پوشاندن به آنها تابآوری آیندهنگرانه، تابآوری همزمان، تابآوری گذشتهنگر را برای چنین سازمانهایی به ارمغان میآورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Resilience of News Organizations in Natural Crises:" Conscious Alive Humane" Metaphor |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Natural disasters are including the risks that may change to a crisis. Happening of the crises around a news organization may cause crises in the organizations and will frustrate their social responsibilities; thus, this article presents a new concept of resilience of news organizations in natural disasters. Method: The methodology of this research is descriptive-analytic and the required data have been collected by documentary-library studies of resources and databases in the field of organizational resilience. Fundings and Results: The organizational resilience of news media organizations in natural disasters has been neglected in our country, and this is rooted in the lack of belief of media managers in their social responsibility; so, the resilience in such organizations should be taken into consideration. The necessities of addressing such an issue is recognition of organizational resilience as an organization's strategy, the existence of a program of resilience in the organization and continuous assessment of the resilience of the organization, which will provide them with forward-looking resilience, coherent resilience, and retrospective resilience to such organizations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید قنبری | Saeid Ghanbary Master of Media Management., Allameh Tabataba'i University کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
سیاوش صلواتیان | Siavash Salavatian Assistant Professor of Media Management, Faculty of Communication and Media, IRIB University استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
علی اصغر کیا | Ali Asghar Kia Professor, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabatab’i University استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-205-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-1081952.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
ترویجی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|