|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۸۷-۴۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
الزامات به کارگیری رسانههای اجتماعی در مدیریت بحرانهای پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در به کارگیری رسانه های اجتماعی در مدیریت بحران های پزشکی الزامات ویژه ای باید درنظر گرفته شود. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات به کارگیری رسانههای اجتماعی در مدیریت بحرانهای پزشکی است. روش: روش این تحقیق تحلیل تم اسنادی میباشد. در این تحقیق اسنادی از جمله گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا در زمینه نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران مورد تحلیل تم قرار گرفت. برای بالا بردن روایی دادهها، تمها به دو نفر از خبرگان این حوزه ارجاع و پس از بازخورگیری بازنویسی شد. یافته ها: پس از تجریه و تحلیل دادهها به روش تحلیل تم، 2 تم اصلی و 7 تم فرعی حاصل گردید. تمهای اصلی شامل "آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان برای محافظت از خود و کمک به دیگران با استفاده از رسانههای اجتماعی" و "لزوم مدیریت صحیح رسانههای اجتماعی توسط مدیران" است. ازجمله تمهای فرعی می توان به "التزام به مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی و عمل مسئولانه"و"اطمینان از دریافت صحیح اطلاعات توسط افراد" اشاره نمود. نتیجه گیری: الزامات شناسایی شده در این پژوهش در هریک از مراحل بحران میتواند برای پیشگیری و حل بحران های پزشکی درنظر گرفته شود. با توجه به یافته ها برای مرحله پیش از بحران، الزاماتی چون آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان، برای مرحله بحران، الزاماتی چون رصد رسانههای اجتماعی و برای مرحله پسابحران، الزاماتی چون ایجاد منابع بازیابی بعد از بحران با استفاده از رسانههای اجتماعی منتج شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسانههای اجتماعی، مدیریت بحران، بحرانهای پزشکی. |
|
عنوان انگلیسی |
Necessities of Using the Social Media in Medical Crisis Management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: Specific requirements should be considered in the use of social media in medical crisis managment. The purpose of this research is to identify the requirements for using social media in medical crises managment. Method: The method of this research is analyzing the documentary. In this study, some documents were analyzed, including the final report of the EU research project on the role of social media in crisis management. To enhance the validity of the data, the themes were referred to two experts in this field and rewritten after feedback. Findings After analyzing the data by the theme analysis method, 2 main themes and 7 sub themes were obtained. The main themes include "awareness and empowerment of citizens to protect themselves and help others through social media" and "the necessity of perfect social media management by managers." Among the sub-themes are "commitment to ethical, legal and social issues, and responsible action" and "to ensure the correct receipt of information by individuals." Conclusion: In this study the identified requirements in each phase of the crisis can be considered for the prevention and resolution of medical crises. According to the findings, awareness and empowerment of citizens are among necessities for the pre-crisis phase; social media observation is required for the crisis phase, and using social media is a necessity for creating a post-crisis recovery resources requirements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social Media, Crisis Management, Medical crisis. |
|
نویسندگان مقاله |
سید مهدی شریفی | Mahdi Sharifee Assistant Professor of Media Management, University of Tehran, Iran دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
شیما نعمت اله زاده | Shima Nematollahzadeh دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران.
سمیه لبافی | Somayeh Labafi Assistant Professor of Iranian Research Institute for Information Science and technology(IranDoc) استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-284-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-1081957.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|