Physical Treatments، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی تأثیر فعالیت ورزشی بر اضطراب دانش‌آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت ورزشی بر اضطراب دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه‌ی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دبیرستانی شهر شیراز در سال تحصیلی 92-91 بودند که از بین آنها نمونه‌ای به حجم 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش مداخله ورزش در 24 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش اضطراب از پرسش‌نامه اضطراب زانک استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات اضطراب و خرده‌مقیاس‌های آن(نشانگان روان‌شناختی اضطراب و نشانگان جسمی اضطراب) در گروه آزمایش به طور معنی‌داری کاهش یافته است(01/0>P). یافته‌ها بیانگر تأثیر فعالیت ورزشی بر اضطراب دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دبیرستانی بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود با طراحی و اجرای مداخله ورزش جهت بهبود اضطراب دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دبیرستانی اقدام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Exercise on Anxiety of Adolescents with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The present study aimed to investigate the effect of exercise on the anxiety of adolescents with intellectual disability. Methods: Study method was quasi-experimental with pretest-posttest design and a control group. The study population included all secondary students with intellectual disability in Shiraz City in the academic year 2012-2013. The sample size consisted of 30 secondary students with intellectual disability selected by available sampling method. They were randomly divided into experimental and control groups (15 students in each group). Both groups took the pretest. The experimental group received exercise training in 8 sessions while control group did not. Aftercompletion of intervention period, the posttest was administered for both groups. The Zung selfrating anxiety scale was administered to assess the anxiety. Results: The data analyses by analysis of covariance ANCOVA and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the mean scores of anxiety and its subscales (emotional and physical signs of anxiety) were significantly lower in experimental group (P< 0.01). Conclusion: Findings indicated that exercise intervention leads to decrease in the anxiety. Therefore, we suggest designing and implementing exercise programs to decrease the anxiety of students with intellectual disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Exercise, Anxiety, Adolescents, Intellectual disability

نویسندگان مقاله معصومه صالح پور | masoomeh salehpoor
exercise, anxiety, adolescents, intellectual disability


محسن ثالثی | mohsen salesi
exercise, anxiety, adolescents, intellectual disability


قربان همتی علمدارلو | ghorban hemati alamdarloo
department of special education, school of education amp;amp; psychology, shiraz university, shiraz, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ptj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-242-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات