|
Physical Treatments، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
آگاهی و یادگیری، عناصری مهم در درک و تجربه استقلال افراد دارای ضایعه نخاعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده فارسی: هدف: آگاهی ها و یادگیری های فردی بعد از ضایعه نخاعی بی شک یکی از مهم ترین عوامل دخیل در رویارویی فرد با ناتوانی به وجود آمده و آینده اوست که می تواند استقلال نهایی او را متاثرسازد. این مقاله بخشی از نتایج حاصل از یک پژوهش کیفی در مورد عوامل موثر در استقلال افراد ضایعه نخاعی است. روش بررسی: در این مطالعه از تحقیق کیفی به روش پدیدار شناسی استفاده شد. شرکت کنندگان افراد دارای ضایعه نخاعی شهر تهران، شامل چهار زن و هفت مرد پاراپلژی و تتراپلژی بودند که مورد مصاحبه نیمه ساختاری و عمیق قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کولایزی استفاده شد. یافته ها: از مجموع متون مصاحبه های انجام شده، 38 زیر مضمون و 10 مضمون ظهور یافت که در سه حیطه کلی فرد، خانواده و اجتماع جای گرفتند. از جمله مضامین یافت شده در حیطه فردی آگاهی و یادگیری است که خود شامل 5 زیر مضمون است: سطح آگاهی اولیه، جست و جوی اطلاعات، یادگیری از الگوی همسان بنا به نیاز، از طریق تجربه و تکرار نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که میزان اطلاعات افراد از ضایعه نخاعی قبل از ضایعه و همچنین تلاش آنها برای یادگیری بیشتر بعد از ضایعه در میزان استقلال نهایی افراد بسیار مؤثر است و افرادی که سعی بیشتری برای یادگیری مشکلات و نیازهایشان دارند، افراد به نسبت موفق تر در آینده خواهند بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استقلال، ضایعه نخاعی، تحقیق کیفی، اطلاعات و یادگیری |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Knowledge & Learning on Perception and Experience of Independence among Patients with Spinal Cord Injury |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Individuals’ personal awareness and learning after spinal cord injury is one of the most important factors in patients’ confrontation with subsequent disabilities and new life style which affects their ultimate independence. This article is an abstracted result of a qualitative study on effective factors of independence among patients with spinal cord injury. Methods: This study adopts a phenomenological qualitative approach and chooses its research samples from individuals with spinal cord injury including four women and seven men with paraplegic and tetraplegic SCI who live in Tehran. The data gathered trough Indepth semi-structural interviews and interpreted using Coliazzi’s method. Results: The data divided into 10 categories and 38 subcategories arranging in three general domains: the individual, familial and social. Knowledge and learning are important categories in the individual domain which includes five subcategories: Initial knowledge level, searching for information, learning from similar pattern, needs based learning, learning from experience and repetition. Conclusion: The research shows that the amount of information about the spinal cord injury before and learning more information after the injury influences on the sense of independence, and individuals who trying more to learn about their subsequent difficulties and needs are more successful in their future life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سپیده بلوکی | sepideh boluki school of rehabilitation تهران پیچ شمیران دانشکده توانبخشی تهران
مهدی دادگو | mehdi dadgoo mirdamad tehran iran تهران میرداماد خیابان شاه نظری دانشکده توانبخشی
شهره نوری زاده دهکردی | shohreh nurizadeh dehkordi mirdamad tehran iran تهران میرداماد خیابان شاه نظری دانشکده توانبخشی
محمد کمالی | mohammad kamali mirdamad tehran iran تهران میرداماد خیابان شاه نظری دانشکده توانبخشی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ptj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-1&slc_lang=en&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|