Physical Treatments، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۰

عنوان فارسی ارزشیابی درونی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی
چکیده فارسی مقاله هدف: هر سیستم آموزشی، به‌منظور پویایی، همواره باید ارزشیابی شود تا ضعف‌ها و قوت‌های آن مشخص شود. یکی از روش‌های مهم ارزشیابی، ارزشیابی درونی است؛ بدین معنا که هر واحد آموزشی ازطریق روش‌های استاندارد، خود را ارزیابی می‌کند. پس از تجزیه‌و‌تحلیل نتایج ارزیابی، نتیجۀ لازم به‌دست می‌آید و درنهایت، تدابیر لازم برای رفع ضعف‌ها وکاستی‌های واحد آموزشی درنظر گرفته می‌شود. این مطالعه با هدف شناخت این ضعف‌ها و قوت‌ها و ارتقای کیفیت وظایف محول‌شدۀ گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی‌مقطعی است. تمام افراد تحت مطالعه، ازقبیل اعضای هیئت‌علمی (12 نفر) و دانشجویان (36 نفر)، دانش‌آموختگان (30 نفر)، براساس معیار ورود و خروج، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسش‌نامۀ ارزشیابی درونی به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. این پرسش‌نامه وضعیت موجود گروه فیزیوتراپی را در حوزه‌های زیر ارزیابی می‌کند: 1. رسالت و اهداف گروه؛ 2. مدیریت و سازمان‌دهی گروه؛ 3. ارزیابی دانشجویان از کیفیت برنامۀ آموزشی گروه در محیط‌های آموزشی‌درمانی؛ 4. تجهیزات و فضاهای فیزیکی؛ 5. اهداف پژوهشی؛ 6. سنجش و ارزشیابی دانش‌آموختگان. نتیجۀ ارزشیابی هر ملاک و حوزه با شاخص مطلوب و نسبتاً مطلوب و نامطلوب گزارش داده شده است. یافته‌ها: حوزۀ رسالت و اهداف گروه در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ مدیریت و سازمان‌دهی گروه در وضعیت مطلوب، حوزۀ برنامۀ آموزشی در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ اعضای هیئت‌علمی در وضعیت مطلوب، حوزۀ دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ منابع آموزشی در وضعیت نامطلوب، حوزۀ پژوهش در وضعیت نسبتاً مطلوب و حوزۀ دانش‌آموختگان در وضعیت نامطلوب ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: می‌توان با استفاده از نشانگر‌های هر ملاک به نقایص موجود پی برد و ازطریق اصلاح آن، وضعیت ملاک و به‌تبع آن وضعیت حوزه را به حد مطلوب نزدیک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of Physiotherapy Department of University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The internal evaluation which is done by the members of the different departments is the best way to judge about quality of education and to identify its strong and weak areas. Regarding the important role of evaluation in the quality of education, the aim of this study is conducting an internal evaluation of the department of physiotherapy in order to optimize the educational quality of the different parts of the department. Material & Methods: This descriptive-cross sectional study was done to evaluate some variables such as: educational goals, optimal leading of the department, instrumental and physical equipments, clinical educational environment, graduates, research and student measures about educational style and teaching quality of practical and theoretical courses of scientific members of physiotherapy department. To collect data, questionnaires and checklists was provided by the faculty members of the department of physiotherapy. These instruments were given to the faculty members (No=12), the sophomore and senior students of physiotherapy to evaluate the theoretical courses and the junior and senior students were asked to evaluate the clinical courses (No=36) and the graduates (No=30). After collecting each instrument, Results were categorized according to Internal Evaluation Questionnaire Scale. Results: According to Internal Evaluation Questionnaire table, means were obtained from internal evaluation of physiotherapy as in follow: Professional – theoretical lessons were in relative satisfied level, clinical courses were in relative satisfied level, educational resources in unsatisfied level, educational and physical equipments (evaluated by scientific members and students) were in satisfied ranking, research in relative satisfied level, evaluation of head of group and scientific members were in good and relative satisfied ranking and the graduates were in unsatisfied ranking. Conclusion: Generally, results showed physiotherapy group was in good and relative satisfied category. Obviously, to reach an ideal level, we should make some changes, for example, encouraging and strengthening weak areas and maintaining strong areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نورالدین کریمی |


مهیار صلواتی |


بهنام اخباری |


امیرمسعود عرب | amir masoud


ایرج عبداللهی |


افسون نودهی مقدم | nodehi moghadam


ضیای الدین صفوی |


نگار اخوان |



نشانی اینترنتی http://ptj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات