طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۳

عنوان فارسی طراحی برنامۀ عصبی شناختی رایانه- محور جهت اندازه گیری و بررسی حافظه فعال با هدف غربالگری کودکان در معرض اختلال خواندن یا دیسلکسیا
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلال خواندن یا دیسلکسیا شناخته شده‌ترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصب‌زیست‌شناختی است. این اختلال، به مشکل در یادگیری خواندن علیرغم هوش بهنجار و فراهم بودن محیط آموزشی مناسب در خانه و مدرسه باز می‌گردد. شناسایی دیرهنگام اختلال یادگیری و مداخلۀ بهنگام آن، آیندۀ فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر نیز طراحی برنامۀ عصبی-شناختی جهت اندازه‌گیری و بررسی حافظۀ فعال کودکان پیش دبستانی جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام کودکان با عملکرد متفاوت متفاوت می‌باشد. مواد و روش‌ها برنامه عصبی شناختی طراحی شده با تکیه بر نظریه‌های عصبی-شناختی، بویژه نظریۀ پردازش اطلاعات، و توسط نرم‌افزار سی شاپ طراحی گردید. برای تعیین خروجی برنامه و به زبانی دیگر هوشمندسازی برنامه، به داده‌ها و کارکرد نمونه‌هایی با تشخیص قطعی دیسلکسیا و یا بدون اختلال، نیاز بود. بدین منظور، 256 کودک بصبوت تصادفی خوشه‌ای انتخاب و عملکرد آنها در انجام برنامه ثبت و ذخیره گردید. این کودکان به مدت دو سال پیگیری شدند. در انتهای دوم دبستان از داده‌های 237 نفر از همان نمونۀ اولیه که تشخیص آنها قطعی شده بود، برای خروجی و هوشمندسازی برنامه استفاده شد. یافته‌ها یافته‌ها نشان داد که برنامه عصبی-شناختی رایانه-محور طراحی شده، دارای روایی قابل قبول از نظر متخصصان بوده و پایایی برنامه نیز در سطح معناداری 0.05 برای حافظۀ دیداری 87/0و حافظۀ شنیداری 91/0 به دست آمد. اعتبار برنامه نیزبه ترتیب، 67/0و 78/0 برای حافظۀ فعال دیداری و شنیداری حاصل گردید که در سطح 0.001 معنادار بود. نتیجه‌گیری برنامۀ عصبی-شناختی طراحی شده، ابزاری معتبر برای اندازه‌گیری و بررسی حافظۀ فعال است. این برنامه قادر است به عنوان یک ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام کودکان مستعد دیسلکسیا بکار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing a computer-based neuro-cognitive program for measurement and evaluation of working memory to screen children at risk for reading disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Reading disorder or dyslexia is the best known disorder, among specific learning disorders, with neuro-biological origin. This disorder is related to learning difficulties despite normal intelligence and proper instructions at home and school. Delay in identification and intervention of dyslexia will affect the person's future. The aim of the present study was designing a neuro-cognitive program for measurement and evaluation of working memory, in order to screen and detect preschoolers with different function in the early stages. Materials and Methods: The neuro-cognitive program was designed with C-Sharp software based on neuro-cognitive theories, especially information processing theory. To define the output or making the intelligent program, the data and functions of the children with definite diagnosis, dyslexia or without the disorder, were needed. Thus, a total of 256 children were selected with cluster random sampling method and their scores and data from task performance were recorded and saved. The children were followed for two years. At the end of the second grade of elementary school, the data from 237 children was used to define the output and making the intelligent program. Results: The results showed that the designed computer-based neuro-cognitive program has the acceptable validity in accordance with the specialists' opinion and also, the reliability of the program, with the significance level of 0.05, is 0.87 and 0.91 for visual and auditory working memories, respectively. The validity of the program reached 0.68 and 0.78 for visual and auditory working memory, with the significance level of 0.001 Conclusion: The designed neuro-cognitive program is a valid instrument for measurement and evaluation of working memory in preschoolers. It can be used as a screening tool for early detection of children at the risk of dyslexia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا دلاوریان |
دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلامعلی افروز |
استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرزاد توحیدخواه |
استاد دانشگاه-ریاست دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید کاظم رسول زاده طباطبایی | seyed kazem rasoolzade tabatabaei
دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

علی اکبر ارجمندنیا | ali akbar
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100185_1024.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات