|
طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر ۱۲ تا ۱۴سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف در پژوهش حاضر، هدف مقایسه نتایح آزمون یادگیری نوایی کلامی ری در دو گروه جمعیت دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش است. مواد و روش ها نمونه ای از 148 دانش آموز پسر در محدوده سنی 12 تا 14 سال که به روش نمونه گیری غیراحتمالی برگزیده شده بودند، به دو گروه شامل 75 دانش آموز مدرسه عادی (IQ بین 90-110) و 72 دانش آموز مدرسه تیزهوشان (IQ بین 10-130) تقسیم شدند. سپس بر پایه معاینات سیستم شنوایی، توسط آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری به روش استاندارد ارزیابی شدند. یافته ها اختلاف میانگین مراحل مختلف آزمون ری در دو گروه دانش آموز تیزهوش و عادی معنادار بهدست آمد(P< 0.005). در بررسی امتیازات این مراحل در گروه های سنی مختلف تفاوت معناداری بهدست نیامد، اما به طور کلی دانش آموزان 14 ساله در دو گروه امتیاز بالاتری نسبت به بقیه کسب کرده اند. در بررسی ارتباط بین هوشبهر با مراحل آزمون، همبستگی مثبت و هم جهتی بین هوشبهر و تمامی مراحل آزمون Rey مشاهده شد. نتیجه گیری در مطالعه حاضر، هوش تاثیر مثبتی در کسب نمرات بهتر در RAVLT داشت به عبارت دیگر دانش آموزان تیزهوش دارای ظرفیت حافظه بالاتری بودند، اما از آنجا که وجوه مختلف شناختی ارتباط پیچیده ای با هم دارند، پیدا کردن رابطه علی این دو عامل کار بسیار دشواری است از این رو بررسی های دقیق در این زمینه کمک به شناخت بهتر توانایی ها ذهنی افراد و یافتن راههای بهتر جهت بهبود وضعیت یادگیری می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری، حافظه، حافظه شنوایی کلامی، هوش، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Rey Auditory Verbal Learning test results between gifted and typical male students aged 12-14 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose of the present study was to compare the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) between two groups of typical and gifted students. Material and Method: A sample of 148 male students, aged 12-14, who were selected based on improbable method, were divided into two groups of 75 students in typical school (IQ ranging between 90 and 110) and 73 gifted students (IQs ranging between 110 and 130). Then, they were evaluated using the standard method of RAVLT based on auditory system assessments. Results: A significant mean value difference (P< 0.005) was observed in different stages of RAVLT for the target test groups. There was no significant difference between different ages (P> 0.05); however, the 14-year-old students in both groups had the highest score. There was a high correlation in a same direction between IQ and stages of RAVLT. Conclusion: In the current study, intelligence was found to have positive effect on getting better scores in RAVLT; in the other words, the gifted students had better memory capacity, but due to complex interactions of different cognitive aspects, finding the causal relationship between these two factors was too complicated, so the detailed studies in this field will help to better understand individuals' mental abilities and to find better means to improve learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning, Memory, Auditory verbal Memory, Intelligence |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه شریفیان البرزی | sharifian alborzi مربی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
الهام خسروی فرد | دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا جعفری | دکترای علوم اعصاب. دانشیار دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
هما زرین کوب | مربی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا شهیدی پور | shahidi pour دانشجوی دکترای تخصصی شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سرور فتحی | کارشناسی شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100358_1024.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|