طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۵۵-۱۶۴

عنوان فارسی تأثیرصندلی های متحرک بر رفتار کلاسی دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف کودکان دارای اتیسم در نشستن و اشتغال به فعالیت در کلاس مشکل دارند. نشستن بر توپ و بالشتک ممکن است به افزایش این رفتارهای کلاسی کمک کنند. در تحقیق حاضر تاثیر سه نوع صندلی شامل صندلی معمولی کلاسی، توپ و بالشتکهای بادی بر روی رفتار کلاسی این دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها تحقیق پیش رو با طراحی مطالعه موردی A-B-A-C، چند مداخله ای در شهر مشهد در سال 1392-1393 انجام شد. در پژوهش حاضر، 15 دانش آموز بین سنین 5 تا 12 سال دارای طیف اتیسم شرکت داشتند. رفتار دانش آموزان در سه مرحله توسط دوربین ثبت شد: نشستن روی صندلی معمولی (دوره مبنایی) در طی مرحله A، نشستن روی بالشتک بادی در مرحلهB ، و نشستن روی توپ در مرحله .C تعداد دفعاتی که کودک نشسته و مشغول فعالیت کلاسی بوده در طی دو مرحله مداخله و دوره‌های مبنایی در طی 8 هفته شمارش شده و مقایسه شد. یافته‌ها در مرحله استفاده از توپ به جای صندلی افزایش معنادار رفتار نشستن در 87% با (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال طیف اتیسم، دانش آموزان، درمان یکپارچگی حسی،

عنوان انگلیسی The impact of dynamic seating on classroom behavior of students with Autism Spectrum Disorder: Single subject study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Children with autism have sitting and on-task behavior problems in classroom. Sitting on ball and cushion may increase this classroom behavior. The present investigation was conducted to study the effects of three alternative classroom-seating devices such as regular classroom chairs, therapy balls, and air cushions on students' classroom behavior. Materials and Methods: A total of 15 autistic students aged 5-12 years old participated in the present single subject design A-B-A-C multiple treatments in Mashhad from 1392 to 1393. Students' behaviors were video recorded in three phases: sitting on their common chairs (baseline period) during phase A, air-sit cushions in phase B, and ball chairs in phase C. Sitting frequency and on-task behaviors were quantified and compared in different phases during eight weeks. Results: Findings showed significant increases in in-seat behaviors in 86.7% of the students (P< 0.001) and on-task behaviors in 53.3% of the students (8 out of 15) when seated on therapy balls. The results also showed significant decrease in autistic behavior including stereotypic behavior and increase in communication and social relationships in these students when seated on therapy ball and air cushion (P= 0.017(. Conclusion: While using therapy ball improved class behavior of the students with Autism Spectrum Disorder in the class, the use of ball and air cushion should be chosen individually according to the patient's response to the sitting device.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نادر متین صدر | matin sadr
کارشناس ارشد کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حجت الله حقگو |
دکتری نوروساینس، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید علی صمدی | seyed ali
فلوشیپ گروه تحقیقات ناتوانی های رشدی و هوشی، گروه تحقیقات پرستاری دانشگاه آلستر- ایرلند شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رصافیانی |
دکتری کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عنایت اله بخشی |
دکتری آمار ، دانشیار آمار زیستی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زینب برات نیا | barat nia
کارشناسی علوم تربیتی، معلم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اعظم عباسی |
کارشناسی علوم تربیتی، معلم

نجمه نجاران نجاران | najmeh najaran
کارشناس ارشد کاردرمانی

غلام نبی جهان مهین | gholam nabi
کارشناس کاردرمانی

الهام موسی پور |
کارشناسی ارشد روانشناسی


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100243_1024.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات