طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۵

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش درد بیماران گرفتار به کمردرد مراجعه کننده به فیزیوتراپی مرکزی شهرستان املش
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف این پژوهش در پی بررسی تأثیر آموزش مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران است. فرضیه اصلی عبارت است از: برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران تأثیر دارد. فرضیه‌های ویژه عبارت است از: 1) بین تأثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر تفاوت وجود دارد. 2)بین تأثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد با تحصیلات گوناگون تفاوت وجود دارد. مواد و روش ها روش تحقیق شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری تعداد 36 نفر از بیماران گرفتار به کمردرد مراجعه کننده به فیزیوتراپی مرکزی املش بودند که در اردیبهشت تا تیر ماه 1393 به این مرکز مراجعه نموده بودند. حجم نمونه 20 نفر بوده، که به روش در دسترس با شرایط ویژه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده ، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 94 صدم محاسبه گردید. از روش های آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس(آنکوا) استفاده گردید. یافته ها نتایج برگرفته از این پژوهش نشان داد، برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش درد بیماران تأثیر دارد. بین تأثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر تفاوت معنا دار مشاهده نشد. بین تأثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر بین افراد با تحصیلات گوناگون نیز، تفاوتی مشاهده نگردید. نتیجه گیری آموزش نحوه ی مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران تأثیر مثبت دارد. در پژوهش انجام شده تفاوتی در آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر یافت نشد، اما از آنجا که شیوع کمردرد در افراد دارای اضافه وزن بیشتر می‌باشد پیشنهاد می‌شود آموزش برای رسیدن به وزن متعادل و حفظ آن در آموزش ها مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه آموزش مراقبت از کمر، کمر درد، کاهش درد،

عنوان انگلیسی Impact of Back School Program on Patients with Low Back Pain in Amlash Centeral Physiotherapy
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim The present study aimed to investigate the impact of Back school education program on relieving patients' LBP. The main hypothesis was that Back school education program affects patients' LBP relieving. The sub-hypotheses were: 1. There is a difference between LBP-care training program in obese and lean patients, and 2. There is a difference between Back school education programs in patients with different education types. Materials and Methods The current research followed the quasi-experimental method. The population of the study consisted of 36 patients with low back pain who had referred to Amlash Central Physiotherapy between May to June 2014. The sample size included 20 patients selected based on availability and having specific conditions. The instrument used consisted of a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by the advisors and the Physiotherapy Department, and the reliability was calculated through Cronbach's Alpha to be 94%. Descriptive and inferential statistical methods (ANCOVA) were used to analyze the data. Results The results of the study indicated that the training program affected relieving the pain in the patients. No significant difference was observed between the effectiveness of low back care in obese and lean patients. Furthermore, no significant difference was observed between the effectiveness of low back care in patients with different education types. Conclusion The results of the present study indicated that the training program improved the patients' pain relief. No significant difference was observed between the effectiveness of low back care in obese and lean patients. However, since LBP has mostly been found in the obese individuals, it is recommended that the training program be oriented towards weight loss and be constantly included in the education program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Back care education program, Back pain, Pain reduction

نویسندگان مقاله روح اله صمدی |
فیزیوتراپیست و دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

اسماعیل کاظم پور |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100319_1023.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات