|
|
طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۱۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی مقایسه ای جرأت ورزی و اضطراب در دانش آموزان با اختلال یادگیری مدارس ابتدایی تهران با همتایان عادی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف:با توجه به شیوع اختلال یادگیری و در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان دبستانی، در این تحقیق به بررسی مقایسهای اضطراب و جرأتورزی در دانشآموزان با اختلال یادگیری 8 تا 12 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 با همتایان عادی آنان پرداخته شد. مواد و روشها:تحقیق به روش مشاهدهای توصیفی از نوع مقطعی مقایسهای انجام شد.گروه اول شامل دانشآموزان با اختلال یادگیری 8 تا 12 ساله مراکز اختلال یادگیری تهران بود و گروه دوم شامل دانشآموزان عادی 8 تا 12 ساله شهر تهران بود که با گروه اول از لحاظ سن و جنسیت همتاسازی شده بودند. به هریک از دانشآموزان دو فرم داده شد. فرم اول، مقیاس جرأتورزی گمبریل و ریچی و فرم دوم، مقیاس اضطراب اسپنس نسخه کودکان بود. فرم سوم نیز، مقیاس اضطراب اسپنس نسخه والدین بود که به وسیله ی یکی از والدین دانشآموز تکمیل شد. یافتهها:این تحقیق بر روی 80 کودک شامل40 دانشآموز با اختلال یادگیری و 40 دانشآموز عادی انجام شد. میانگین نمره جرأتورزی دانشآموزان با اختلال یادگیری 92/51 و میانگین آن در همتایان عادی 87/94 بدست آمد و اختلاف بین این دو گروه کودک عادی و اختلال یادگیری معنی دار بود(001/0Pv |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال یادگیری، مهارت جرأتورزی، اضطراب، |
|
| عنوان انگلیسی |
Comparison of assertiveness skills and anxiety between students with learning disability and typical peers in elementary schools of Tehran |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: According to the prevalence of learning disability and its effects on the educational achievement and self-esteem of elementary school's students, in the present study we made an attempt to compare assertiveness skills and anxiety between students with learning disabilities and typical peers in elementary schools of Tehran. Materials and Methods: In the present cross-sectional study, 80 elementary school students in Tehran, aged between 8-12 years, were selected following convenience sampling from public schools and the centers of learning disability. Gambrill and Richie (GR) Assertiveness Inventory and Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) child and parent form were used for data collection. Results: The population of the study was 80 students composed of 40 students with learning disability and 40 typical peers. After data collection and data analysis, the mean of the score of assertiveness scale in the students with learning disability was calculated to be 51.92, while it was 94.87 in the typical peers. Moreover, the means of the score of SCAS in child and parent version of students with learning disability were 46.60 and 36.57, while in typical peers they were 18.67 and 17.12, respectively (P-value< 0.001). Conclusion: Students with learning disability showed lesser assertiveness skills compared with that in typical peers. Also, these students have more anxiety than typical peers. Moreover, there is an inverse relationship between assertiveness and anxiety in the students with learning disability. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning Disability, Assertiveness skills, Anxiety |
|
| نویسندگان مقاله |
نوید میرزاخانی | مربی گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
ملیکا کنگرانی فراهانی | kangaranee farahanee دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان، دانشجوی کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی | استادیار گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
اسماعیل صادقی | دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان، دانشجوی کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100208_1023.html |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|