|
طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه قدرت گرفتن سه تایی در وضعیت های مختلفی از دمر و نشسته در دانش آموزان مقطع اول دبستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف: نوشتن یکی از عملکردهای مهم دست است که نیازمند مهارت ظریف گرفتن سه تایی برای نگهداشتن صحیح نوشت افزار در دست می باشد. کیفیت عملکرد نوشتن به قدرت گرفتن سه تایی وابسته است و با توجه به فرضیه های موجود در زمینه تأثیر وضعیتهای مختلف بدن اعم از نشسته و دمر بر روی قدرت گرفتن؛ لذا هدف از این مطالعه مقایسه قدرت گرفتن سه تایی در سه وضعیت نشسته، دمر استاندارد و دمر ترجیحی بوده است تا از این طریق بتوان به کودکانی که دارای مشکلات نوشتار پریشی هستند کمک کرد تا با قرار گرفتن در آن وضعیت ضمن داشتن کنترل مناسب بر روی نوشت افزار مهارتهای نوشتاری خود را افزایش دهند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مشاهده ای و از نوع مقطعی می باشد که در هشت مدرسه عادی ابتدایی مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع اول ابتدایی بودند. نمونه گیری به شیوه تصادفی انجام شد. برای اندازه گیری قدرت گرفتن سه تایی از قدرت سنج استفاده گردید. تحلیل داده های بدست آمده به کمک نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته ها: تعداد 123 دانش آموز شامل 57 پسر و 66 دختر مقطع اول دبستان با شرایط سنی 7 سال تمام (84-95 ماه) مورد بررسی قرار گرفتند. قدرت گرفتن سه تایی در وضعیت دمر ترجیحی به طور معنادار بیشتر از وضعیت دمر استاندارد و وضعیت نشسته بدست آمد (0005/0 >Pvalue). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش استفاده از وضعیت دمر ترجیحی می تواند وضعیت مناسبی برای انجام مداخلات توانبخشی در بهبود عملکرد گرفتن سه تایی و متعاقباً مهارت نوشتن در کودکان باشد مادامی که این وضعیت ممنوعیت خاصی برای استفاده در کودک نداشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوشتن، قدرت گرفتن سه تایی، وضعیت دمر، |
|
عنوان انگلیسی |
The comparison of tripod pinch strength in different positions of prone and sitting in first grade school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Writing is one of the important functions of the hand. Holding a writing instrument properly needs tripod pinch which is also considered as a prerequisite for writing. Since the quality of writing function depends on tripod pinch strength and also regarding the current assumptions about the effect of different positions such as prone and sitting on pinch strength; therefore, the aim of the present study was to compare tripod pinch strength in three different positions of sitting, standard prone, and preferred prone so that it would be possible to help children with dysgraphia to be positioned in an appropriate position in order to have good control on writing instrument and improve their handwriting abilities. Materials and Methods: The present inquiry was an observational cross-sectional study which was performed in eight ordinary elementary schools of four areas of educational system in the city of Shiraz. The population consisted of the primary school students. Participants were randomly assigned from the selected schools. Measuring the tripod pinch strength was done by pinch gauge. Data analysis was performed using SPSS (v. 20) and the statistical test of Repeated Measures ANOVA was the choice for analyzing the data. Results: A total of 123 seven-year old (84-95 months) first grade school students including 57 boys and 66 girls were evaluated. Tripod pinch strength in preferred prone position was significantly higher in comparison with that in the other two positions (p< 0/0005). Conclusion: Considering the contraindications of preferred prone position in some neurologically ill children, it could have the potentials to be used in rehabilitation interventions as a proper position while the intention of the therapy is to improve the handwriting function. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Writing, Tripod pinch strength, Prone position |
|
نویسندگان مقاله |
سید علیرضا درخشان راد | seyed alireza derakhshan rad استادیار گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
علی قنبری | دکترای فیزیوتراپی، دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
سیده فریناز سعید | seyyede farinaz کارشناس کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مهدی امیدی | کارشناس کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
حمیده قاسمی | کارشناس کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100178_1022.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|