طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی سیر تحول بازشناسی هیجان در نمونه ای از کودکان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف از ابتدای زندگی توانایی تمایز تظاهرات چهره ای هیجان در ارتباطات بین فردی نقش مهمی دارد. هدف از این پژوهش تعیین سیر تحول بازشناسی هیجان در نمونه ای از کودکان ایرانی می باشد. مواد و روش ها گروه نمونه شامل 242 نفر دانش آموز سال اول تا ششم دبستان در تهران می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. داده ها با استفاده از آزمون بازشناسی حالات هیجان چهره ای اکمن جمع آوری شد و سپس با روش تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد که بین عملکرد دانش آموزان اول دبستان و ششم دبستان تفاوت معناداری در بازشناسی حالات هیجانی وجود دارد(001/0 p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازشناسی هیجان، تحول، کودکان،

عنوان انگلیسی Developmental Trajectory of Emotion recognition in Sample of Iranian Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The ability of emotional face perception is an essential capability for social interaction specially in the early stages of life. The purpose of the present study is evaluation of developmental trajectory of emotional recognition among Iranian children.Materials and Method: The sample included 242 elementary school students, ranging from the first to the sixth grade. Participants were chosen based on cluster sampling in 4 region of Tehran. Data was collected using Ekman facial recognition test. One way Anova and Tukey test were used for analysis.Results: Results showed that there is a significant difference between the first graders and the sixth graders in emotion recognition performance. Also, girls were found to have better performance in emotion recognition than boys (p< 0.05).Conclusion: It can be stated that accompanied by child development, the ability to emotional recognition developed through age in school age children and girls have better performance in emotional recognition in that age.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion Recognition, Development, Children

نویسندگان مقاله وحید نجاتی |
دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده علوم شناختی

مهدیس مقصودلو |
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مینا معین اسلام |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100260_1022.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات