طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۰۸

عنوان فارسی کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی ۶ تا ۱۲ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف پژوهش حاضر توانایی طرحریزی (planning ) را بررسی میکند که از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی در انجام تکالیف روزمره و نیز یادگیری در زمینه ی کنش های رفتاری و حرکتی است. این توانمندی اجرایی نوعی مهارت شناختی است که نیاز به نمایانگری، ارزیابی و نوسازی اعمال به صورت مداوم دارد. مواد و روش ها در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی، 30 کودک 6 تا 12 سال در دو گروه 15 نفره شامل کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 86/7 سال و گروه کودکان طبیعی با میانگین سنی 8 سال بر اساس نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده ها از آزمون عصبی روان شناختی CANTAB و آزمون هوش وکسلر کودکان استفاده شد. داده­ها نیز با آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته ها کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا در طرحریزی، با گروه کودکان طبیعی تفاوت معناداری در مراحل طرحریزی و حرکت ، یعنی زمان فکر کردن ابتدایی، زمان فکر کردن بعدی و تعداد حرکت برای حل مشکلات داشتند. نتیجه گیری نتایج بالا نشان می دهند کودکان اتیسم با عملکرد بالا در زمینه طرحریزی که یک توانمندی ذهنی پایه برای بسیاری از اهداف روزمره یک فرد است، از ضعف قابل توجهی برخوردارند. البته این عدم توانمندی در کنار گزارش های دیگری است که اشاره به ضعف این کودکان در حوزه های دیگر کارکردهای اجرایی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح ریزی، اتیسم ( عملکرد بالا)، CANTAB،

عنوان انگلیسی Comparing planning in high functioning children with autism and normal ones (6 to 12 years)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The present study examines planning ability as one of the most important executive functions in learning daily tasks as well as behavioral and motion reactions. This executive ability, as a cognitive skill, requires continuous exhibition, assessment, and correction. Materials and Methods: In the current cross-sectional study, 30 children aged between 6-12 were selected and then randomly divided into two groups. The means of age in autism and normal groups were 7.86 (1.38) and 8 (1.68), respectively. Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery and Wechsler Intelligence Scale for Children were used to collect data. Data was then analyzed using t-test. Results: High functioning children with autism showed significant differences in planning in comparison with that in normal children particularly in initial thinking time, time, and the number of motions for solving problems. Conclusion: The results of the present study showed that high functioning children with autism have poor capability in planning, and this is besides other reports on poor ability of these children in other executive functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Planning, High functioning children with autism, CANTAB

نویسندگان مقاله فاطمه پرویزی |
کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

لاله لاجوردی |
استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهدی علیزاده زارع | alizadeh zare
استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسن عشایری |
استاد گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100261_1022.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات