طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۷۹-۸۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش حسی- حرکتی بر بهبود فعالیت های پایه و کارساز روزمره ی زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف نقائص حسی یکی از عوارض شایع سکته مغزی است. عملکرد مناسب حس و حرکت نقش مهمی در فعالیت های روزمره زندگی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر گذاری آموزش حسی- حرکتی بر فعالیت های پایه و پیشرفته روزمره ی زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی می باشد. مواد و روش ها در این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع قبل و بعد و بدون گروه کنترل ، 12 بیمار سکته مغزی ( 6 نفر همی پارزی راست، 6 نفر همی پارزی چپ) با میانگین مدت زمان گذشته از بیماری (16/13) 50/41ماه به صورت غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. بیماران به مدت 2هفته متوالی و 5 روز در هفته و 90 دقیقه در هر جلسه تحت آموزش حسی _ حرکتی قرار گرفتند. قبل و بعد از پایان مداخلات، آزمون های شاخص بارتل، فعالیت های پیشرفته ی روزمره ی زندگی نسخه لاتون، Functional IndePendence Measure(FIM) گرفته شد. یافته ها طبق جداول آماری افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص بارتل قبل و بعد از آزمون با (007/0=P)، افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص لاتون قبل و بعد از آزمون با سطح معناداری (003/0= P)، افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص Functional IndePendence Measure قبل و بعد از آزمون با سطح معناداری (002/0 =P)، به دست آمده است. نتایج تفاوت معنی داری را در آزمون های شاخص بارتل ، لاتون و آزمون FIM قبل و بعد از درمان با میزان005/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Sensory-Motor Training On Recovery of Basic and Instrumental Activity of Daily Living in Chronic Stroke Patients
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Sensory defects are common complications of a stroke. It has a major role in the proper activity of daily living. The aim of this study was to investigate the effect of Sensory-Motor Training on Recovery of basic and instrumental activity of daily living in chronic stroke patients. Materials and Methods: In this quasi-experimental 12 stroke patients (n = 6, right hemiparesis, left hemiparesis 6 patients) with a mean time of disease 41.50 months were selected. Patients were trained with sensory-motor exercies for two consecutive weeks and 5 days a week, 90 minutes per session. Before and after the intervention the patients were evaluated by Barthel Index, Instrumental Activity of Daily Living Lawton version, Functional Independence Measure (FIM). Results: The mean Barthel Index scores at pre-and post-test (p = 0.007), the mean scores of pre-and post-test with a significance level Lawton version (p = 0.003), the mean scores the Functional Independence Measure indicators before and after the test showed significance differnces (p=0.002). No significant difference in the Barthel Index and Lawton version before and after treatment were seen. Also, the mean of the three tests showed a significant improvement. Conclusion: It seems that the sensory motor training could be an effective intervention in the rehabilitation of stroke patients, although further studies with larger sample sizes are needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ژاندارک اقلیدی |
1. مربی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مینا سادات میرشجاع | mina sadat
2. کمیته پژوهشی دانشجویی، دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی ، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا شفیعی |
3. کارشناس ارشد کاردرمانی، عضو کادر آموزشی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علی اصغر جامه بزرگی | ali asghar
3. کارشناس ارشد کاردرمانی، عضو کادر آموزشی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

قربان تقی زاده |
4. مربی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100029_1018.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات