طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۶

عنوان فارسی بررسی حساسیت کنتراست درکودکان مبتلا به نارساخوانی (دیسلکسیا)
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف مطالعات نوروفیزیولوژیک اشاره بر این دارد که دیسلکسیا نتیجه اختلال در قسمت مگنوسلولار سیستم بینایی است .بیشتر شواهدی که اثبات کننده این نظریه است درنتیجه مطالعات حساسیت کنتراست بدست آمده است. در مطالعه حاضر حساسیت کنتراست کودکان دیسلکسیک وهمتایان غیر دیسلکسیک مقایسه شدند. مواد وروش ها آستانه کنتراست67 نفرکه شامل26 دانش آموز دیسلکسیک (میانگین سنی 33/1 ± 76/8) و41 دانش آموز غیر دیسلکسیک (میانگین سنی 40/1 ± 07/9) بود، با استفاده از تست حساسیت کنتراست (FrACT) Freiburg acuity and contrast testنسخه 7/3 در فرکانس فضایی cpd 5 در هردو چشم اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون های آماری t-test وMann-whitney استفاده شد. یافته ها میانگین آستانه کنتراست چشم راست در گروه دیسلکسیک (12/0 ± 62/0) و گروه کنترل (15/0 ± 68/0) اندازه گیری شد. تفاوت معنی داری بین میانگین حساسیت کنتراست در چشم راست هردوگروه مشاهده نشد (279/0 = Pvalue) . میانگین آستانه کنتراست چشم چپ در گروه دیسلکسیک (16/0 ± 61/0) و گروه کنترل (15/0 ± 67/0) اندازه گیری شد. در چشم چپ نیز در هر دو گروه از لحاظ آماری اختلاف معنی داری دیده نشد. (124/0 = Pvalue) نتیجه گیری بر طبق پژوهش حاضر اختلالات خواندن در افراد دیسلکسیک مرتبط با کاهش حساسیت کنتراست نمی باشد. این مطالعه فرضیه نقص سیستم مگنوسلولار بینایی در دیسلکسیا راتایید نمی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An investigation of the contrast sensitivity in dyslexic children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: A review of the neurophysiological studies suggests that dyslexia is the result of a deficit in the magnocellular part of the visual system. Most of the evidence cited in favour of this hypothesis is from contrast sensitivity studies. This study tested the hypothesis that visual processing deficits may be present in dyslexia by comparing the visual contrast sensitivity of dyslexic children and controls. Materials and Methods: contrast thresholds were recorded in 67 children, 26 dyslexic (mean age of 8.76±1.33) and 41 control group (mean age 9.07±1.40). Contrast sensitivity was measured using Freiburg acuity and contrast test (FrACT) version 3.7 at frequency 5cpd in both eyes. The results were then analyzed using SPSS-18. Results: mean contrast threshold of Right eyes in dyslexic group(0.62±0.12)and control group (0.68± 0.15), mean contrast threshold of Left eyes in dyslexic group (0.61±0.16) and control group (0.67±0.15) were measured. There were no statistically significant differences between two groups in ight eyes (pvalue: 0.279) and in left eyes (pvalue: 0.124). Conclusion: The present study do not support the hypothesis of magnocellular visual pathway deficit in dyslexia. Our result show that there isn't relationship between reading ability and contrast sensitivity in dyslexic children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیره فیض آبادی |
1. کمیته پژوهشی دانشجویی. کارشناس ارشد اپتومتری، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمد آقا زاده امیری | aghazadeh amiri
2. دکترای اپتومتری، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمد قاسمی برومند | ghassemi broumand
3. دکترای تخصصی چشم پزشکی، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مرضیه شیری امین لو | shiri aminloo
4. کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
5. کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: سازمان آموزش و پرورش استثنایی


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100033_1018.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات