|
طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۷-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر مداخلات کاردرمانی بر عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان کم توان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف فرایند دست نویسی به هماهنگی پیچیده مهارت های شناختی، ادراکی و حرکتی نیازمند است. با توجه به اینکه کاردرمانگران مدارس با ارجاع روزافزون کودکان کم توان ذهنی برای درمان مشکلات دست نویسی مواجه هستند و نوشتن یکی از امور مهم روزمره این کودکان می باشد، لذا در این پژوهش، تاثیر مداخلات کاردرمانی بر عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان کم توان ذهنی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده، بر اساس نمونه پایش و استفاده از فرمول حجم نمونه، تعداد 10 کودک برای گروه درمان و 10 کودک برای گروه کنترل در نظر گرفته شد. گروه درمان به مدت 10 هفته، هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه ای، تحت آموزش مداخلات کاردرمانی قرار گرفتند. هر دو گروه تحت آموزش معمول کاردرمانی قرار گرفتند. پس از 10 هفته، تمامی آزمودنی ها مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. تست استاندارد Long-Form Bruininks – Oseretsky Test Of Motor Proficinecy و تست اسلوسن به ترتیب برای ارزیابی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی مورد استفاده قرار گرفت. سپس آنالیز های آماری بر روی داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که نمرات تست اسلوسن و زیر تست هماهنگی، بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت(05/0≤ P). اما نمرات کل تست برونینکز اوزتسکی و زیر تست های حرکات درشت و حرکات ظریف، بین دو گروه معنادار بود (05/0≥ P). نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخلات کاردرمانی باعث بهبود عملکرد درکی حرکتی گردیده است اما تاثیری بر مهارت های ترسیمی کودکان کم توان ذهنی نداشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of occupational therapy interventions on perceptual motor function and drawing skills of mentally retarded children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The process of hand writing need to coordinate a cognitive, perceptual and motor skills complexity. Given that occupational therapists in schools increasingly refers mental retardation children for hand writings problems and hand writing is an important activity of daily living for children. Thus in this study were considered that the effect of occupational therapy intervention on perceptual motor function and drawing skills of children with mental retardation. Materials and Methods: Using non-probability simple for sampling method, based on example of monitoring and sample size, 10 children for treatment group and 10 children for control group were considered. The treatment group during 10 weeks, 3 sessions per week for 60 minutes, occupational therapy intervention was trained. Both groups were trained by usual occupational therapy. After 10 weeks, all subjects were re-evaluated. Long-Form Bruininks - Oseretsky Test and Slowsen's test used to assess perceptual motor function and drawing skills, respectively. Then the statistical analysis was performed on the data by use of SPSS software. Result: Analyze of variance univariate test show that the test scores Slowsen and coordination between the two groups was not significant(P ≥ 0/05), but the total test scores, gross motor and fine motor development Bruininks – Oseretsky Test sub test between the two groups was significant(P ≤ 0/05). Conclusion: Results of present study show that occupational therapy intervention cause to improve perceptual motor function, but has not effect on drawing skills in mental retarded children |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس قمری | 1. کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
شهلا رفیعی | 2. مربی، کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کارشناس مسوول کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
رمضان سلطانی | 3. کارشناسی ارشد روان سنجی، مدرسه استثنایی شهرستان قدس. قدس، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
زهرا قمری | 4. کارشناس کاردرمانی، مدرسه استثنایی شهرستان فیروزآباد. فارس، ایران
فرزانه یزدانی | 5. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100003_1017.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|