طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۲

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه CAPE (مشارکت کودک در اوقات فراغت و سرگرمی) در افراد ناتوان۱۷-۷ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف مشارکت کودکان در فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت با سلامت آنها ارتباط دارد. هدف از مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسش نامه مشارکت کودک در اوقات فراغت و سرگرمی (CAPE) و بررسی روایی و پایایی آن بود. مواد و روش ها روش بررسی در این مطالعه مقطعی 164 کودک ناتوان در محدوده سنی 7 تا 17 از مدارس ویژه جسمی-حرکتی –ذهنی به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب شد. مشارکت این کودکان از طریق مصاحبه بوسیله آزمون CAPE انجام شد داده ها از طریق نرم افزار SPSS17 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها 85 درصد موارد همبستگی نمرات هر یک از سوالات با نمره خرده مقیاس مربوطه معنی دار و مثبت بود. این نتایج نمایانگر روایی افتراقی مناست آیتم ها برای این پرسش نامه است. آلفای کرونباخ 86/0 و ضریب همبستگی درون رده ای 75/0 به دست آمد. نمایانگر روایی و پایایی بالایی برای نسخه فارسی این پرسش نامه می باشد. نتیجه گیری مشکلات فیزیکی می تواند روی مشارکت در فعالیت های روزمره و اجتماعی شدن کودکان اثر بگذارد. لذا آگاهی از مشارکت به درمانگران در جهت طراحی درمان های متناسب با نیازهای کودکان و ارتقا مشارکت و سلامت آنها کمک کند. نسخه فارسی پرسشنامه CAPE از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقاتی مورد استفاده واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت، اوقات فراغت، ناتوانی، روایی و پایایی،

عنوان انگلیسی Validity and reliability of children's assessment of participation and enjoyment for people with disability aged 7-17 years old
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Children's participation in leisure and recreational activities is associated with their well-being. The purpose of this study was to translate Children's Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE) test into Farsi and to determine its validity and reliability. Materials and Methods: In this cross sectional study, A sample of 164 children with disability between 7-17 years old from special education school sampling were selected. Participants were evaluated with CAPE. The data were analyzed by SPSS 17. Results: Item discriminate validity was shown by 85% scores for each of the questions in the subscale scores were significant and positive. Cronbach's coefficient α 0.86 and interclass correlation Coefficients were >0.75 was calculated for the overall scale. These score showed high validity and reliability of Farsi CAPE questionnaire. Conclusion: Physical disability can affect participation in everyday activities and socialization. Knowledge about participation of disability children can help to therapist for establish interventions that fit with children's preference and can promote their health and participation. Farsi version of the children's assessment of participation and enjoyment (CAPE) has acceptable validity and reliability rates. It is now useful enough to be used for clinical as well as research purposes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید رضا امیریان | saeed reza
1. کمیته پژوهشی دانشجویی، دانشجوی کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رضایی |
2. استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا پاشازاده |
3. دانشجوی دکتری کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
4. مربی گروه علوم پایه، کارشناسی ارشد آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100005_1017.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات