|
طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۸۱-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر راهنمایی شناختی بر مولفههای اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار ۱۲- ۸ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف در صوتدرمانی، رویکرد راهنمایی شناختی از طریق تحریک الگوهای تفکر و تصویرسازیهای معنایی ذهنی نهفته در تکالیف منجربه استخراج رفتار صوتی موردنظر میشود. در این پژوهش، از راهنماهای شناختی برای تغییر مولفههای اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار استفاده شده است. مواد و روش ها پژوهش حاضر به شیوه کارآزمایی بالینی بر روی 120 کودک بهنجار (60 مذکر و 60 مونث) 12- 8 ساله انجام شد. کودکان مورد مطالعه از روی 6 جمله حاوی کلمات کلیدی به ترتیب «بلند»، «آرام»، «هل داد»، «بالا»، «خوشحال» و «ناراحت» دو مرتبه (قبل و بعد از ارایه راهنمایی شناختی) خواندند. مولفههای اکوستیکی نوای گفتار شامل فرکانس پایه، شدت، دیرش و تغییرات آنها در تکالیف فوق با استفاده از نرمافزار praat مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافتهها نشان داد میانگین فرکانس پایه در کلیه کلمات کلیدی و جملات مورد بررسی (به استثنای جمله حاوی کلمه کلیدی «هل داد») در کلیه محدودههای سنی و جنسی بعد از ارایه راهنمایی شناختی افزایش معنادار (05/0p˂) یافت. میانگین شدت نیز در جملات حاوی کلمات کلیدی «بلند»، «هل داد»، «بالا» و «خوشحال» بهصورت معنادار افزایش؛ اما در جملات حاوی کلمات «آرام» و «ناراحت» کاهش یافت (05/0p˂)؛ تغییرات دیرش نیز در کلیه جملات و کلمات کلیدی به لحاظ آماری معنادار بود (05/0p˂). نتیجه گیری راهنماییهای شناختی میتواند بدون تحمیل هیچگونه الگوی بیرونی، جنبههای مختلف نوای گفتار را در کودکان بهنجار فارسی زبان تغییر دهد. مطالعات بعدی میتوانند قابلیت استفاده از رویکرد راهنمای شناختی را در درمان مشکلات نوای گفتار کودکان فارسی زبان مورد مطالعه قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
راهنمایی شناختی، نوا، اکوستیکی، کودکان، بهنجار، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of cognitive cueing on acoustic parameters of speech prosody in 8 -12 years old normal children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: In voice therapy,cognitive cueing approach elicits intended vocal behaviors by stimulating mental patterns and semantic imagery that is included in the tasks. In the current study, cognitive cues were used in order to change acoustic parametersof speech prosody in normal children. Materials and Methods: This clinical control trial study was done over 120 normal children (60 male, 60 female) ranging from 8 to 12 years old. The children read 6 sentences twice with keywords including respectively "aloud"; "slowly"; "push"; "up"; "happy", and "sad" before and after cognitive cueing. Acoustic parametersof speech prosody including fundamental frequency, intensity, duration and their changes were analyzed by Praat software throughout reading tasks. Results: Results showed that fundamental frequency mean in all keywords and sentences (except for the sentence included "push" keyword) have been significantly increased in all age and gender groups (p˂0.05). Also intensity mean increased significantly in the sentences included "aloud"; "push"; "up", and "happy" keywords but decreased in the sentences included "slowly", and "sad" keywords. The duration parameter changed significantly in all keywords and sentences (p˂0.05). Conclusion: Cognitive cues may be able to modify various aspects of speech prosody without imposing any external model in normal Persian children. Future studies can investigate the effect of cognitive cueing approach to improve speech prosody problems of children in Persian. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive cueing, prosody, acoustic, Children, normal |
|
نویسندگان مقاله |
سیده زهره موسوی | seyedeh zohreh 1. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سیده مریم خدامی | seyedeh maryam 2. مربی و عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
یحیی مدرسی | 3. استاد و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه زبانشناسی، تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد کمالی | 4. دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
میشل درینان | درینان 5. دکتر و عضو گروه فیزیک پزشکی، بیمارستان freeman ،newcastle upon tyne، بریتانیا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نادر فداکار | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سجاد نجم الدینی | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نسرین عباسقلی زاده | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100010_1017.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|