طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۸۹-۸۲

عنوان فارسی سیر تحولی تصمیم گیری پرخطر در نمونه ای از کودکان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف شناسایی سیر تحولی تصمیم­گیری پرخطر در کودکان می­تواند سنین مناسب را برای پیشگیری و مداخله تعیین نماید. هدف این مطالعه تعیین سیر تحولی تصمیم­گیری پرخطر در کودکان ایرانی است. مواد و روش ها در مطالعه مقطعی حاضر، 240 دانش آموز دبستانی در مقاطع مختلف تحصیلی (اول تا ششم ابتدایی) به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده در 4 منظقه تهران در مطالعه شرکت داده شدند. آزمون­ عصب­شناختی خطرپذیری بادکنکی برای سنجش تصمیم­گیری مخاطره­آمیز مورد استفاده قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل گردید. یافته ها یافته­های به دست آمده نشان داد میان مقاطع مختلف تحصیلی (اول تا ششم ابتدایی) تفاوت معناداری از لحاظ تصمیم­گیری پرخطر وجود دارد (01/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحول، تصمیم­گیری پرخطر، کودکان ایرانی،

عنوان انگلیسی The evolution of Risky Decision Making in a Sample of Iranian Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Identification of risky decision making trajectory can be used for determination of proper ages for prevention and intervention. The aim of this study is determination of developmental trajectory of risky decision making in Iranian Children. Materials and Methods: In present cross sectional study, Two hundred forty students of elementary school with classified random sampling participated in four region of Tehran. Neurocognitive Test of Balloon Analogue Risk Taking Task was used for evaluation of risky decision making. One way ANOVA and Tukey Post Hoc tests were used for analysis of data. Results: Findings show that risk taking is significantly different in different grade (from first to sixth grade) of elementary school so that students with higher grades were more risk taker (P< 0.01). Post Hoc analysis revealed that this difference is related to sixth grade. Conclusion: The results of present study indicate the growth of this type of decision-making in this age group that consequently, the role of education and school counseling services concerned with prevent from the growth of this style of decision-making by providing educational and psychological services in schools seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله evolution, Iranian Children, Risky Decision Making

نویسندگان مقاله وحید نجاتی |
1. دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

زهرا فخری |
2. کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نعیمه طلایی نژاد |
3. دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

بهاره اسکندری |
3. دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مریم جمشیدی سیانکی | jamshidi sianaki
3. دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100011_1017.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات