|
طب توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه امتیاز بازشناسی همخوان های انفجاری و سایشی در نویز همهمه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف برخی مداخلات محیطی مانند نویز همهمه میتوانند درک گفتار را دچار اشکال کنند. درک درست همخوانها پایه و اساس درک کلی گفتار است. معمولاً در محیطهایی ارتباط گفتاری برقرار میشود که چند گوینده در حال صحبت کردن هستند. بخش زیادی از همخوانهای زبان فارسی را همخوانهای انفجاری و سایشی تشکیل میدهند. هدف ما از این مطالعه تعیین تأثیر نویز همهمه بر امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی است. مواد و روش ها این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 48 مرد و زن به نسبت برابر و با شنوایی هنجار در محدوده سنی 24-19 سال از بین نمونههای در دسترس انجام شد. پس از انجام ارزیابیهای شنوایی و گفتاری، بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در قالب هجای همخوان_واکه_همخوان و در حضور نویز همهمه در نسبتهای سیگنال به نویز صفر، 5- و 10- مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها با افزایش میزان نویز، امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در ابتدای واژه کاهش یافت. بین امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در ابتدای کلمه با واکهها در نسبتهای سیگنال به نویز صفر، 5- و 10- تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p)، اما تفاوت معناداری با جنسیت افراد یافت نشد. نتیجه گیری افزایش میزان نویز امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی را کاهش داده ولی میانگین امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری در حضور نویز همهمه بیش از همخوانهای سایشی تحت تأثیر قرار میگیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
همخوان انفجاری، همخوان سایشی، بازشناسی گفتار، نویز همهمه، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison the recognition score of stop and fricative consonants in babble noise |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
ABSTRACT Background and Aim: Some environmental interventions such as babble noise can have difficulty understanding speech. Understanding consonants is the basis for a general understanding of speech. Verbal communication usually occurs in environments where multiple speakers are talking. Much of the consonants in Persian formation of stop and fricative consonants. The aim of this study is to determine the effect of babble noise on the recognition score of stop and fricative consonants. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 48 of available males and females equally, aged between 19-24 years with normal hearing. After auditory and speech evaluation, Recognition of stop and fricative consonants in consonant vowel consonant syllable at the presence of bobbling noise was tested. Results: By increasing the amount of noise the recognition score of stop and fricative consonants at the beginning of the syllable reduced. There was a significant difference between recognition score of stop and fricative consonants at the beginning of the word in the signal to noise ratio of zero, -5 and -10 (p =0.000), However, not found significant differences between the sexes. Conclusion: Increased babble noise levels significantly reduces the recognition score of stop and fricative consonants, and average recognition score stop consonants in noise affects the over than fricative consonants. Key Words: stop consonants, fricative consonants, speech in noise, babble noise. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیده زینب نورالدینی | seyedeh zeinab 1. کمیته پژوهشی دانشجویی، کارشناس ارشد شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علی محمدزاده | 2. عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi 3. کارشناس ارشد آمار زیستی ، مربی دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100163_1017.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|