|
طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی حافظه بخاطرسپاری اعداد در کودکان ۷-۱۲ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف حافظه بخش جدایی ناپذیر پروسه یادگیری است.ارتباط قوی بین موفقیت تحصیلی و اجزای حافظه کاری و کوتاه مدت وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی سیر تحولی حافظه فراخنای اعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی- مقایسه ای، 180 دانش آموز مقطع ابتدایی شامل 30 نفر از هر پایه تحصیلی از کلاس اول تا ششم (90 نفر دختر و 90 نفر پسر) به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و با استفاده از آزمون فراخنای اعداد مستقیم و معکوس مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده گردید. یافته ها مقایسه امتیازات فراخنای اعداد مستقیم و معکوس بین پایه های تحصیلی، تفاوت آماری معنادار را نشان داد( 05/0P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه کوتاه مدت، حافظه کاری، فراخنای اعداد، دانش آموز، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of digit span memory in 7-12 years old children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Memory is an integral part of the learning process. There is strong correlation between academic achievements and components of short-term and working memory. The aim of the present study was to investigate the evolution of digit span memory in primary school-aged children. Materials and Methods: This comparative, cross-sectional study was conducted on 180 students from six grades of primary school selected by available sampling. They were evaluated by Forward and Backward Digit span task. Two way ANOVA was used for data analysis. Results: There was significant difference between Forward and Backward Digit span scores and aging (p< 0.05). No meaningful relationship was found between gender and memory scores. Conclusion: The short term and working memory performances improve with age in primary school children, suggesting functional maturation of underlying cognitive processes and brain areas. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
short term memory, working memory, student, Digit span |
|
نویسندگان مقاله |
طیبه تقی زاده | 1. کمیته تحقیقات دانشجویی. کارشناس ارشد شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علی محمدزاده | 2. عضو هیئت علمی و مربی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
وحید نجاتی | 3. عضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban 4. عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100086_1013.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|