طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸-۱۴

عنوان فارسی تعیین عوامل مؤثر بر ارزیابی رایانه‌ای توجه انتخابی در کودکان مقطع اول دبستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف نقش توجه انتخابی در بهبود حافظه و یادگیری بخصوص در موفقیت تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. اخیرا ارزیابی رایانه‌ای انواع توجه، به دلیل دقت بالا و جذابیت بیشتر مورد نظر محققان می باشد. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در ارزیابی رایانه‌ای توجه انتخابی برای کودکان مقطع اول دبستان است. مواد و روش ها در این مطالعه توصیفی، 20‍‍‍‍‍‍‍ متخصص در پنج رشته تخصصی و آشنا با علوم شناختی و یا رایانه‌ای شرکت نمودند.از متخصصین خواسته شد تا عوامل تأثیرگذار بر توجه انتخابی را در حین تماشای بانک تصویری مشتمل بر 600تصویر در رایانه بررسی نمایند و به ویژگیهای هر تصویر، بر طبق پرسشنامه‌ی 10 سؤاله در مورد نوع، شکل و رنگ تصاویر، مکان ظهور، سرعت و جهت حرکت محرک هدف، رنگ پس زمینه، نوع و رنگ دیگر محرک‌ها و زمان لازم نمایش امتیاز100-0 دهند. یافته ها از نمراتی که متخصصین به هریک از عوامل تأثیرگذار بر توجه انتخابی و همچنین به هر یک از تصاویر محرک در آزمون رایانه‌ای داده بودند میانگین گرفته شد. متخصصین نسبت به نوع محرک هدف، مکان ارائه اولیه، ثابت یا متحرک بودن و نوع حرکت آن، دارای توافق100 درصد بودند؛ درحالیکه نسبت به عواملی چون رنگ محرک هدف، رنگ پس‌زمینه و زمان ارائه محرک هدف توافق کامل بین آنها وجود نداشت. نتیجه گیری جهت ساخت آزمون ارزیابی توجه انتخابی کودکان ،در نظر گرفتن ترکیبی از عوامل تأثیرگذار ضروری است. این عوامل می تواند در ساخت تکالیف یا حتی بازی های رایانه ای برای کودکان مورد استفاده مخترعین قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی مبتنی بر رایانه‌ای، توجه انتخابی، کودک،

عنوان انگلیسی Determination factors affecting computer based assessment for selective attention in children with first grade of elementary
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The role of selective attention in promote of learning and memory particularly in academic success is very important. Computerized assessment of attention recently, due to the high precision and attractive are looking more by researchers. The purpose of this study was to determination factors influencing the computer based assessment of selective attention in children with 7 to 8 years old. Materials and Methods: In this descriptive study 20 experts in specialized fields related to cognitive sciences and computer science was invited and ask them to Complete picture banks including 600 pictures and questionnaire including 10 questions related to type, shape, color, location, speed, orientation of target movement during watch picture on screen. Results: Score means of experts to each of the factors influencing selective attention and to any of the picture stimulus on computer based assessment had been carried all of experts accept with 100% related to type ,size, color and the color of target and background not accept by all of experts. Conclusion: To make the computer based assessment of selective attention in children is essential to consider the combination of impact factors. These factors can make to children's tasks or even computer games can be used for Inventors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, computer based assessment, selective attention

نویسندگان مقاله فرزانه یزدانی |
1. دانشجوی کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ملاحت اکبرفهیمی |
2. استادیار، دکترای علوم اعصاب شناختی،گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

افسون حسنی مهربان | hassani mehraban
3. استادیار، دکترای کاردرمانی،گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

شهره جلایی |
4. استادیار، دکترای آمار زیستی،گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100087_1013.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات