|
طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سرعت نامیدن کودکان با و بدون لکنت ۸-۷ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه یکی از شایع ترین اختلالات گفتار و زبان لکنت است. لکنت وقوع ناگهانی، متناوب و غیرطبیعی وقفه ها در جریان پیشرونده گفتار است که با تغییرات رفتاری، شناختی و نگرشی همراست. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه و تحلیل سرعت نامیدن کودکان با و بدون لکنت 8-7 ساله بود. مواد و روشها این مطالعه مقایسه ای- تحلیلی بر 36 کودک 8-7 ساله با و بدون لکنت انجام گرفت.روش نمونه گیری گروه آزمایش (18 نفر) از نوع در دسترس بود که از میان مراجعان لکنت کودکان مراکز گفتار درمانی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنی های گروه کنترل(18 نفر) نیز بر اساس همتاسازی با گروه آزمایش از لحاظ سن، جنس، تک زبانه( فارسی زبان) و از میان کودکان در دسترس شهر تهران انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از چهار خرده آزمون تصاویر، رنگها، اعداد و حروف الفبای فارسی استفاده شد و نمونه های زمان پاسخ آزمودنیهای هر دو گروه به خرده آزمونهای سرعت نامیدن ضبط و بر اساس آزمونهای آماری تحلیل گردید. یافتهها نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین سرعت نامیدن کودکان دارای لکنت در تمام خرده آزمونها با کودکان بدون لکنت تفاوت معنی دار وجود دارد(001/0< p). همچنین در اجرای خرده آزمونها، یافته ها بیانگر پاسخدهی سریع گروه آزمایش به ترتیب در خرده آزمونهای اعداد، حروف، رنگها و تصاویر بوده است. نتیجه گیری با استناد به یافته های پژوهش، عملکرد پاسخدهی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل درهمه خرده آزمونها کندتر بوده وکندی پاسخدهی در خرده آزمون تصاویر نسبت به بقیه خرده آزمونها بیشتر بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لکنت، کودکان، سرعت نامیدن، زمان پاسخدهی، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Speed of Naming in Persian-Speaking Children with and without stuttering |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Stuttering is one of the most current speech disorders, which is marked by sudden occurring, alternate and abnormal interruptions in the natural flow of speech. It also has consequences such as behavioral, cognitive and attitude changes in the patient. The main aim of this study was to compare and analyze the speed of naming in 7-8 year old children with and without stuttering. Materials and Methods: This cross sectional research study was conducted on 36 children with and without stuttering. The sampling of case group (n=18) was based on parameters such as Tehran's speech therapy databases. Also, sampling of control group were (n=18) was done in terms of age, sex, and being monolingual in Persian .In order to do this research, 4 sub-scales were used: pictures, colors, numbers and alphabetic letters and the results were recorded according to the responses of the participants in terms of speech reaction time (SRT) in naming speed task. Results: The outcome showed that there is a significant difference at the all sub-scales (p< 0.001) between the case and control groups. We also found out that the speech reaction times between the two groups were different in numbers in telling the numbers, alphabetic letters, colors and pictures respectively. Conclusion: According to research findings, the SRT cases were slower in the all the 4 sub-scales, and were slowest in doing the pictures task. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی فرازی | 1. دکترای تخصصی گفتار درمانی، استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
بهروز محمودی بختیاری | mahmoodi bakhtiari 2. دکترای تخصصی زبان شناسی، دانشیار دانشگاه تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مهدی رهگذر | 3. دانشیار آمار زیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100090_1013.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|