طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۶۰-۶۷

عنوان فارسی ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف نقش والدین در رشد و پرورش کودکان بسیار مهم و قابل توجه است و شناخت صحیح وظایف این نقش توسط والدین برای کمک بیشتر به کودکانشان بسیار مفید و اساسی است. این پژوهش با هدف ساخت و روایی ابزاری برای بررسی وظایف نقش والدینی انجام شد. مواد و روش ها این پژوهش شامل دو فاز است. در فاز ابتدایی جمع آوری اطالاعات و انتخاب وظایف در حوزه نقش والدینی با استفاده از منابعی مانند کتاب، مقالات، اینترنت و افراد مجرب در این حوزه و گروهی از والدین صورت گرفت و در فاز دوم روایی صوری و روایی محتوا از طریق در اختیار قرار دادن آیتم های پرسشنامه به کارشناسان و صاحب نظران بررسی شد. یافته ها در فاز ابتدایی از بررسی منابع موجود 75 آیتم استخراج شد که در طی جلسات تخصصی با اساتید راهنما و همچونین با تعدادی از والدین آیتم ها به مورد34 تقلیل یافت. درتعیین روایی صوری و محتوا تنها یک آیتم نمره کافی را کسب نکرده و از آیتم ها حذف شد و نمرات بطور میانگین برای شاخص روایی محتوا 93/0 و برای نسبت روایی محتوایی 80/0 بدست آمد. نتیجه گیری با توجه به نتایج بدست آمده ابزار ساخته شده از روایی مناسب و کافی برای بررسی وظایف نقش والدینی در جامعه برخوردار می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی صوری، روایی محتوا، وظایف نقش والدینی،

عنوان انگلیسی Construction and Validation of Parenting Role Tasks Questionnaire in Persian
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The role of parents in children's development is very important. Good understanding of this role and its tasks is helpful in all aspect of children's life. The purpose of this research was to construct and validate a questionnaire to assess parental role tasks. Materials and Methods: This study included two phases. In the first phase, information regarding the parental role was selected by using resources such as book, article, internet, and interview with professionals and parent. In the second phase, face validity and content validity were assessed by conducting a research with experts and scholars. Results: In the first phase of the study, 75 items were extracted through the literature review, reduced into 34 by an interview with teachers and parents. In the determining of content validity and face validity, only one item was deleted. Content validity index was also 0/93 and content validity ratio became 0/80. Conclusion: According to the results, this tool is appropriate for assessment parenting role tasks in the community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Content Validity, Face Validity, parenting role

نویسندگان مقاله انور لطفی |
1. کمیته پژوهشی دانشجویان. دانشجو کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رضایی |
2. دانشجو دکترای کاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا پاشازاده آذری | pashazadeh azari
2. دانشجو دکترای کاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فرزانه یزدانی |
3. دانشیار، دکترای کاردرمانی، دانشگاه آکسفورد، آکسفورد، انگلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رصافیانی |
4. دانشیار، دکترای کاردرمانی، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban
5. دانشیار، دکترای آمار زیستی، گروه آمار، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100094_1013.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات