|
طب توانبخشی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۱-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت شنوایی رانندگان وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه رانندگی ایمن مستلزم توانایی راننده برای دریافت پیام ها از محیط و تطابق با آنهاست. رانندگان اطلاعات مهمی را از طریق حس شنوایی از محیط به دست می آورند. از این رو بررسی وضعیت شنوایی رانندگان با توجه به مواجهه ی مکرر آنها با نویز جاده و ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد و روشها این مطالعه بر روی 320 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در شهر اصفهان انجام شد. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 69/9 ± 44/40 سال و میانگین سابقه کاری شان 394/8± 31/15 سال بود. معاینه اتوسکوپی و ادیومتری تون خالص در فرکانسهای اکتاوی مرسوم و نیم اکتاوی 3 و 6 کیلو هرتز انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 5/11 و با استفاده از روش های آماری Paired T-test و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها از بین افراد مورد مطالعه 174 نفر درجاتی از کم شنوایی ( خفیف تا عمیق) را نشان دادند. مقایسه میانگین آستانه های شنوایی بین دو گوش در فرکانسهای 3 تا 8 کیلو هرتز تفاوت معنی داری را نشان داد. ( 05/0 p |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رانندگان، کاهش شنوایی ناشی از نویز، ارزیابی شنوایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of hearing state in heavy and semi-heavy vehicle drivers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Safe driving depends on the driver's ability to receive messages from the environment, and adjust to them. Drivers obtain useful information about the environment by means of audition. So assessment of hearing state in drivers because of frequent exposure to road and car noise is an important issue. Materials and Methods: This study was conducted on 320 heavy and semi-heavy vehicle drivers in Isfahan city .Mean age and duration of professional driving of the drivers were 40.44±9.69 and 15.31±8.94 years, respectively. Participants underwent otoscopy and pure tone audiometry in conventional octave and half-octave 3 and 6 kHz frequencies. Data were analyzedbypaired-t and Pearson correlation tests via SPSS 11.5 software. Results: Among participants 174 subjects indicated some degrees of hearing loss (mild to profound). Comparison of threshold means between two ears showed significant differences at 3 to 8 kHz frequencies (P< 0.05). The thresholds were worse in the left ear. Conclusion: Continuous exposure to noise pollution related to road and heavy vehicles may cause significant hearing loss in drivers at 4 kHz frequency and adjacent frequencies .So, there is a requirement for regular hearing evaluations, offering preventative strategies and some lifestyle changes in this profession. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Drivers, noise induced hearing loss, Hearing assessment |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه معلمی | 1 کارشناس ارشد شنوایی شناسی
فهیمه حاجی ابوالحسن | haji abolhasan 2 کارشناس ارشد شنوایی شناسی. مربی. عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران. ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100131_1011.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|