طب توانبخشی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی تاثیر استفاده از جلیقه وزین بر توجه و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلالات یادگیری یکی از شایع ترین اختلالات کودکان سنین مدرسه محسوب می شود. این کودکان معمولا در زمینه های مختلفی نظیر توجه و مهارتهای حرکتی ، شناخت و... با مشکل روبرو هستند و هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از جلیقه وزین بر توجه (توسط آزمون عملکرد مداوم) و مهارتهای حرکتی(توسط آزمون کفایت حرکتی برونینکز اوزرتسکی) این کودکان می باشد. مواد و روش ها مطالعه ی حاضر از نوع شبه تجربی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل 16 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری بودند که به مرکز ولیعصر(عج) مراجعه نمودند.کودکان طی 3 مرحله مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله 1و3 از مداخلات مدرسه-محور[1] کاردرمانی استفاده نمودند و در مرحله 2علاوه بر استفاده از مداخلات ، جلیقه وزین[2] را بر تن داشتند. در ابتدا و انتهای هر مرحله از کودکان آزمونی جهت بررسی توجه و مهارتهای حرکتی به عمل آمد و در انتها نمرات با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها مقایسه نتایج پیش آزمون وپس آزمون در هر مرحله نشان می دهد که: - تفاوت معناداری میان میانگین نمرات توجه ( خطای حذف )در مرحله دوم مشاهده شد. ( 001/0=P و 443/6=t) - تفاوت معناداری میان میانگین نمرات مهارت های حرکتی در مرحله دوم مشاهده شد.( 001/0=P و 212/11=t) - تفاوت معناداری میان میانگین نمرات توجه و مهارت های حرکتی در مرحله اول وسوم مشاهده نشد. نتیجه گیری این مطالعه شواهدی را جهت استفاده از جلیقه وزین در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و تاثیر آن بر افزایش توجه پایدار و مهارتهای حرکتی فراهم کرده است. همه کودکان مورد مطالعه, از پوشیدن جلیقه وزین بهره مند شدند و تاثیرات آن قوی و پایدار بوده است. در این مطالعه جلیقه وزین بخشی از مداخلات درمانی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بوده است و نتایج این مطالعه استفاده ی مجزا از جلیقه وزین را برای رشد توجه پایدار و مهارتهای حرکتی حمایت نمی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of using weighted vest on attention and motor skills of 7-11year old children with learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: learning disorders is one of the most common disorders in school children. These children usually have problems in various areas such as attention and motor skills, cognition. The purpose of this study was to investigate the effects of weighted vest on continuous attention (by using continuous performance test) and motor skills (by using Bruininks osetotsky motor Proficiency Test) in children with Learning Disabilities (LD). Materials and Method: A quasi experimental method was designed for the study. A sample of 16 children with L.D were selected and observed during 3stages.During stage 1 and 3 the participants received 12 school-based occupational therapy (OT) sessions. During phase 2, participants received occupational therapy sessions and wore a weighted vest (OT/WV) during sessions. Finally, the data were compared with each other. Results: this study demonstrated: -Significant differences between attention scores during stage 2were indicated) p= 0,001 t=6, 443( -Significant differences between motor skills scores during stage 2were indicated (t=- 11,212, p=0,001). No significant differences between attention and motor skills scores during phases 1 and 3 results were indicated. Conclusion: This study provides evidence that use of weighted vests for students with LD may increase continuous attention and improve motor skills. All children benefited from the weighted vests; the effects were strong and consistent. Weighted vest may be a component of intervention for children with LD, and the results do not support the use of weighted vests in isolation to improve continuous attention or motor skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینو کلانتری |
دانشجوی دکترای کاردرمانی،عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا محمدجانی |
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا پاشازاده آذری | pashazadeh azari
کارشناسی ارشد کاردرمانی ،عضو گروه آموزشی کاردرمانی ، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
کارشناسی ارشد آمار،عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

ثریا قرباغی |
کارشناسی ارشد کاردرمانی ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100116_1010.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات