طب توانبخشی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۷-۱۳

عنوان فارسی بررسی و مقایسه فراوانی اختلالات رفتاری در کودکان ۵-۱۲ ساله با و بدون عیوب انکساری چشم در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف عیوب انکساری چشم عبارت است از نقص یا نارسایی سیستم بینایی که تصاویر به طور واضح روی شبکیه متمرکزنشده و باعث تاری دید، خستگی چشم ،سردرد و در موارد شدید تنبلی چشم ویا انحراف چشم (استرابیسم) می گردد. این مشکلات ممکن است باعث عدم علاقه به درس خواندن و اختلال یادگیری شده و پیش زمینه اختلالات رفتاری باشد. بر اساس پژوهش های انجام یافته در کودکان نشان داده شده که مواردی از اختلالات یادگیری به علت اختلالات بینایی و یا شنوائی است. همچنین گزارش شده که نابینائی کامل میتواند باعث اختلالات رفتاری شود. با توجه به جدید و نو بودن ایده تأثیر عیوب انکساری چشم بر اختلالات رفتاری کودکان، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی اختلالات رفتاری در کودکان دارای عیوب انکساری چشم انجام شده است. مواد و روش ها در این پژوهش کودکان5-12 ساله مراجعه کننده به دو مرکز چشم پزشکی شهر تهران مورد معاینه کامل چشم پزشکی قرار گرفتند و تیزبینی بدون و با عینک لازم، رفراکشن بدون و با قطره سیکلوپلژیک، معاینات انحراف چشم و معاینات برای بیماری های چشمی ا نجام شد، همچنین ترجمه فارسی پرسش نامه را تر فرم والدین توسط پدر یا مادر کودکان تکمیل و اطلاعات به دست آمده در فرم های طراحی شده جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها در این بررسی تعداد 65 نفر کودک سالم و65 نفر کودک دچار عیوب انکساری چشم مورد بررسی قرار گرفتند .فراوانی اختلالات رفتاری در مجموع 3/22% بدست آمد به طوریکه در افراد دچار عیوب انکساری( 29.2%) بیشتر از افراد گروه سالم (4/15%) بود. (05/0=P) نتیجه گیری فراوانی اختلالات رفتاری در افراد دچار عیوب انکساری ،نسبت به افراد سالم از نظر بالینی و آماری بیشتر است ولی این تفاوت بین دو جنس از نظر آماری معنی دار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رفتاری، کودکان، عیوب انکساری، پرسشنامه راتر،

عنوان انگلیسی Comparison of the frequency behavioral disorders in 5-12 year old children with and without refractive errors in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Refractive errors is a deficiency or failure of the optical surfaces of the eye to focus images clearly on the retina. In addition there may be eye strain, headache, and fatigue; and severe forms may result in strabismus and amblyopia. These problems may end in learning disabilities and low intelligence and precipitate behavioral disorders. Previous studies have shown that learning disabilities in children may be due to visual or hearing disorders. Behavior disorders are also seen in blinds. However we didn`t find any study about the incidence of behavioral disorders in primary school children with refractive errors. In the present study we evaluated the frequency of behavioral disorders in children with refractive error. Material and methods: One hundred thirty children who were referred to a governmental and one private eye clinic in Tehran underwent comprehensive ocular exam inahons including evaluation of visual acuity with and without glasses, refraction with and without cycloplegic eye drops, strabismus and other ocular diseases. We used Persian translation of Rutters` questionnaire for evaluation behavioral disorder in these children. The data were analyzed by SPSS 21 software. Results: Data in 65 normal and 65 cases with refractive errors were evaluated. Overall the rate of behavioral disorders was 22.3% which was higher in cases with refractive errors (29.2%) in comparison to normal cases (15.4%) (P=0.05). Conclusion: The frequency of behavioral disorders in 5-12 year old children with refractive errors were higher in comparison to normal cases. However, there was not any statistically significant difference between genders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروین دیباج نیا |
1. روانپزشک ، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

غلامحسین آقایی |
2. چشم پزشک ، بیمارستان حضرت رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

عصمت اشک کش | ashk کش
3. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد بین الملل کیش. تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100136_1009.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات