Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی : بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و رفتار پیشگیری از صدمات ناشی از سرسوزن و بیماریهای منتقله از راه خون در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از شایعترین و خطر ناکترین خطرات شغلی پرستاران صدمات ناشی از سرسوزن است که از رایجترین عفونتهای منتقله از این راه ویروس ایدز،هپاتیت سی و بی است.هدف این مطالعه ارزیابی اثر آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی بر دانش و نگرش رفتارهای پیشگیری از صدمات سر سوزن درپرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد. روش کار : در این مطالعه نیمه‌تجربی تعداد 165 پرستار در بیمارستان های علوم پزشکی اراک به طور تصادفی انتخاب شده‌اند و به 2 گروه شاهد و مداخله تقسیم شده‌اند ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی و چک لیست رفتاری قبل و بعد از مداخله تکمیل گرد‌ید جهت گروه مداخله کارگاهی براساس هشدار جهانی و مدل اعتقاد بهداشتی اجرا شد داده‌ها با آزمون تی مستقل و تی زوج تحلیل شد. نتایج : نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی و کلیه سازه های مدل اعتقاد بهداشتی غیر از موانع درک شده افزایش )p<.001 معناداری در گروه مداخله داشته است( و موانع درک شده با وجود کاهش معنادار نشده است. نمره رفتار افزایش داشته و میزان صدمات ناشی از سرسوزن کاهش داشته است. نتیجه‌گیری : با توجه به اینکه برنامه آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی باعث افزایش آگاهی و اکثر نمرات مدل اعتقاد شده است.توصیه می شود در آموزش پرستاران از این مدل استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، مدل اعتقاد بهداشتی، صدمات سرسوزن، پرستاران

عنوان انگلیسی Using of health belief model on needlestick injuries and bloodborne pathogens among nurses
چکیده انگلیسی مقاله Needle Stick Injury (NSI) is one of the spread abroad and dangerous risks in nurse job that HIV, HCV and HBV are the most common infection which were transferred by blood. The aim of this study was evaluation of the education effect basis of the health belief model of knowledge and behavioral prevention of NSI. This study was a quasi-experimental that 165 nurses were selected incidentally from the hospitals they has been organized into experimental and control group. Data were collected with health belief model questionnaire and checklist before and after intervention and also for control group executive working environment was used according to universal precautions. Results showed that the mean score of knowledge and components of health belief model increased in the control group meaningfully and perceived barrier didn't decrease meaningfully. Behaviors' scores increased and NSI decreased. Education program based on health belief model increased knowledge and most of health belief model constructs score and also improving prevention behavior and lead to decrease NSI.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Belief Model, Needle Stick Injury, Nurses

نویسندگان مقاله مهرشاد صدیق | Mehrshad Sedigh
General physician,Arak university of Medical Sciences,Arak,Iran
دانش آموخته دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران

نادر زرین فر | Nader Zarinfar
Associated professor of Arak university of Medical Sciences, Arak,Iran.
عفونی دانشکده بزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران

محبوبه خورسندی | Mahboobeh Khorsandi
Arak university of Medical Sciences ,Department of health education, Arak ,Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران

بهمن صادقی سده | Bahman Sadeghi Sadeh
Assistance professor of Arak university of Medical Sciences, Arak,Iran.
گروه پزشکی اجتماعی دانشکده


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1151012.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات