Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۱

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی بر بهبود راهبردهای تنظیم هیجان مادران کودکان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی
چکیده فارسی مقاله تنظیم هیجان بخش مهمی از زندگی را تشکیل داده و اختلال در آن میتواند منجر به آسیب روانی شود. این پژوهش با هدف، اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی بر بهبود راهبردهای تنظیم هیجان مادران کودکان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. پژوهش حاضر در قالب یک طرح آزمایشی 33 بیمار که بر اساس اکتساب نمرات 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین دچار اختلالات هیجانی تشخیص داده شدند از میان افرادی که در مراکز آموزشی درمانی وکلینیکهای خصوصی پذیرش شده بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در سه گروه رفتاردرمانی دیالکتیک، رفتاردرمانی-شناختی و کنترل قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی-شناختی طی 8جلسه تحت آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از مقیاس هوش هیجانی شات (1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بیماران گروه رفتاردرمانگری دیالکتیکی در کاهش اختلالات هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی مؤثرتر از رفتاردرمانی شناختی است، بعلاوه، نتایج کاهش معنیداری در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل را نشان داد. آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک می‌تواند جزء برنامه‌های مداخلاتی در سطوح گروه‌های مادران کودکان دارای نیازهای ویژه در مراکز مشاوره و بیمارستان‌های عمومی قرار گیرد و سلامت روان مادران را ارتقاء دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparison between the effectiveness of dialectical and cognitive behavioral therapy on the mental health of mother
چکیده انگلیسی مقاله The negative mood affectivity is the psychological consequences of parents who having children with special needs. The aim of present study was comparing the effectiveness of dialectical behavior therapy and cognitive behavioral therapy on the regulation of the negative mood affectivity (depression, anxiety, and stress symptoms) among mothers having children with special needs. This quasi-experimental study was done with 24 mothers of children admitted to the rehabilitation center for persons with physical and mental disabilities who were diagnosed with depression, anxiety, and stress. Then, the participants were assigned into three groups: the dialectical therapy group, the cognitive behavioral therapy group, and the control group. The results showed that dialectical therapy was more effective in decreasing emotional disorders of mothers compared with cognitive behavior therapy, and both of them are better than control group. Therefore, it could be concluded that both interventions are beneficial for mothers whose children's disabilities, special needs, or disorders affect their mental health. Thus, the mentioned therapies are recommended for these mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Cognitive Behavioral Therapy, Depression, Stress

نویسندگان مقاله نرگس زمانی | Narges Zamani
Department of Health Psychology, Young Researchers and Elite Club, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
دانشگاه ازاد

سعید زمانی | Saeed Zamani
Department of Clinical Psychology, Young Researchers and Elite Club, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran


مجتبی حبیبی | Mojtaba Habibi
Department of Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1018-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1151015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات