|
طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و مهارت های ارتباطی بر استرس تحصیلی دانشآموزان استعدادهای درخشان تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف شواهد نشان میدهد که بخش عمدهای از ناکامی های فراگیران، ریشه در استرس دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و مهارتهای ارتباطی بر استرس تحصیلی دانش آموزان دختر استعدادهای درخشان شهر تبریز بود. مواد و روش ها روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی های پژوهش شامل 90 نفر از دانشآموزان پایه سوم دبیرستان های دخترانه استعدادهای درخشان ناحیه 4 و1 تبریز در سال تحصیلی 95-96 بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای دوگانه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم 10 جلسه آموزش مهارت های ارتباطی را طی کرد و گروه سوم )کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزار استفادهشده شامل پرسشنامه استرس تحصیلی کوهن و فرازر بود. یافته ها تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و مهارتهای ارتباطی بر استرس تحصیلی اثر متفاوت داشته و روش مهارتهای ارتباطی در کاهش استرس تحصیلی اثربخشتر است. نتیجه گیری اثربخشی مهارتهای ارتباطی برای کاهش استرس نسبت به روش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش، در کنترل منابع استرس تحصیلی امری بدیهی به شمار می آید؛ بنابراین میتوان با انجام فنون مهارتهای ارتباطی، عملاً از تأثیرات منفی عوامل استرس زا کاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
راهبردهای خودتنظیمی انگیزش، مهارتهای ارتباطی، استرس تحصیلی، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Teaching the Self-Regulatory Strategies of Motivation and Communication Skills on the Academic Stress of Tabriz Talented Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Evidence shows that most of the learning disabilities are rooted in stress. The purpose of the present study was to compare the effectiveness of teaching self-regulation strategies of motivation and communication skills on academic stress of Tabriz talented female students. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test, and control group. The research participants consisted of 90 female high school third grade students from regions 1 and 4 of Tabriz in 2016-2017 who were selected using cluster random sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. The first group received a training course on motivational self-regulation strategies in 10 sessions and the second group trained 10 sessions of communication skills training, and the third group (control group) continued regular classroom programs. Cohen and Frazer Educational Stress Questionnaire was used as the instrument. Results: Data analysis, using single-variable covariance, showed that self-regulation strategies motivation and communication skills had different effects on academic stress and communication skills were more effective in reducing academic stress. Conclusion: Effectiveness of communication skills to reduce stress versus self-regulation strategies of motivation is obvious in controlling the sources of academic stress. Therefore, by performing communication skills techniques, practically, the negative effects of stressors can be reduced. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهرام پورحسین ملایوسفی | دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
داود حسینی نسب | استاد، گروه روان شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
امیر پناه علی | استادیار، گروه روان شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100539_3a64ec053833d4d81ac8b61f3854f5db.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-1173235.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|