روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پایایی، روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان
چکیده فارسی مقاله اهداف: نظریه حساسیت به تقویت تجدید نظر شده در ابعاد مختلف رفتار، هیجان­ها، شخصیت و آسیب‌شناختی کودکان، نقش تعیین کننده ای دارد و به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس بازنگری شده حساسیت به تقویت کودکان بود. مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه کودکان مدارس شهر همدان در سال تحصیلی 96-97 بودند. شرکت‌کنندگان شامل 417 کودک بودند که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و سپس مقیاس‌های حساسیت به تقویت، عواطف مثبت و منفی، و افسردگی، اضطراب و استرس در بین شرکت‌کنندگان جهت پاسخگویی توزیع گردید. پایایی آزمون به‌وسیله آلفای کرونباخ، بازآزمایی و شاخص دونیم­سازی مورد ارزیابی قرار گرفت، روایی هم‌زمان با سایر مقیاس­ها برای تعیین روایی مقیاس حساسیت به تقویت صورت گرفت. ساختار عاملی تأییدی به‌وسیله تحلیل عاملی بررسی گردید.  یافته­ها: تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس حساسیت به تقویت 3 عامل دارد و بررسی پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای عامل های جنگ و گریز، بازداری رفتاری، فعال ساز رفتاری (75/0، 76/0 و68/0)، بازآزمایی )48/0، 56/0، 61/0( و شاخص دونیم­سازی (56/0، 51/0، 67/0) نشان دهنده ثبات مقیاس بود، روایی ملاکی سیستم حساسیت به تقویت با دیگر مقیاس­ها نشان از روایی واگرایی و همگرایی مطلوبی (P< 0/05) بود. بحث و نتیجه گیری: در مجموع، یافته‌ها نشان داد مقیاس حساسیت به تقویت ویژگی­های روان‌سنجی مطلوبی در بین کودکان ایرانی دارد. بااین‌حال به نظر می‌رسد که زیر مؤلفه‌های مقیاس حساسیت به تقویت دارای ثبات درونی پایینی در بین کودکان ایرانی نسبت به نسخه اصلی دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت به تقویت، ساختار عاملی، پایایی، روایی

عنوان انگلیسی Reliability, Validity and Factor Structure of the Persian version of the Children's Reinforcement Sensitivity Scale
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Revised Reinforcement Sensitivity Theory has a decisive role in the different dimensions of behavior, emotions, personality and pathology of children. The goal of this research was to validation of RST in children. Method: The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study included all school children in Hamedan in the academic year of 2018. Participants included 417 children selected by multi-stage cluster sampling then RST, Positive and Negative Affect and Depression Anxiety Stress Scales were distributed among them to respond. The reliability was assessed by alpha coefficient, test-retest and split-half coefficient, and validity was assessed with other questionnaires to determine the psychometric properties of the RST. The confirmatory factor structure was assessed by confirmatory factor analysis.  Result: Factor analysis indicated that RST has 3 factors and checking the validity of the Inventory using Cronbach's alpha, respectively for the Factor Fight-Flight System, behavioral activation system, behavioral inhibition system (0/75, 0/76,0/68) test-retest (0/48, 0/56, 0/61) and split-half coefficient (0/56,0/51, 0/61) reflects the stability of the scale, the criterion validity of the RST with other questionnaires showed desirable discriminant and convergence validity(P< 0/05). Discussion: Overall, the findings indicated that RST has good psychometric properties in children, and the tool can be used in studies in normal Population. However, it seems that RST subscales has a low internal consistency in Iranian children in comparison with original version.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب امیری | sohrab amiri



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2017-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات