Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۵۶-۱۶۸

عنوان فارسی اثربخشی برنامه مداخله ای خانواده محور بر مهارت فرزندپروری مادران و نشانه‌های بالینی کودکان با اختلال رفتاری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ مداخله­ای خانواده محور بر مهارت فرزندپروری مادران و نشانه­های بالینی کودکان با اختلال رفتاری انجام شد. در این پژوهش دانش‌آموزان به همراه والدینشان با انتساب تصادفی به سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه‌های آزمایشی به ترتیب گروه اول فقط دریافت کننده برنامه آموزشی، گروه دوم فقط دریافت کننده دارو و گروه سوم دریافت کننده همزمان برنامه آموزشی و دارو بوده است و گروه کنترل هم هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامۀ جمعیت شناختی، سبک فرزندپروری بامریند و فهرست نشانه های بالینی کودک اجرا شدند. برنامۀ بهبودبخشی روابط درون‌خانوادگی به شکل هشت جلسۀ گروهی والدین، یک جلسۀ خانوادگی اختصاصی، دو جلسۀ تماس تلفنی و یک جلسۀ تقویتی برگزار شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کواریانس چند متغیره از نوع اندازه‌گیری­های مکرر بود. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که برنامۀ مداخله­ای خانواده محور موجب ارتقای مهارت­های فرزندپروری مقتدرانه و کاهش نشانه­های بالینی فرزندان شده است و این نتایج در پیگیری سه ماه نیز پایدار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of family-based intervention program on parenting skills of mothers and clinical symptoms of children with behavioral disorder
چکیده انگلیسی مقاله Behavioral disorders are one of the most common psychological issues of childhood and adolescence. The aim of the present study was to examine the effect of family-based intervention program on parenting skills of mothers and clinical symptoms of children with behavioral disorder. The study was quasi-experimental research. The population all students with behavioral disorders who were studying the first to six grades in this study, sixthy students and along with their parents were selected as the main sample of the research. The research tools included Baumrind's parental style inventory and clinical symptoms checklist. The intra-family relationships promotion program was held as eight group sessions for parents, an individual family session, two phone- call sessions and an enforcement session. The research findings indicated that the family-based intervention program could improve mothers' authoritative parenting skills and also could reduce clinical symptoms of children and the results were stabled for a three-month follow-up. Therefore, family and child counselors can use this family-based intervention program to increase parenting skills of mothers and reduction clinical symptoms of children with behavioral disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral Disorder, Family, Program, Parenting

نویسندگان مقاله سوگند قاسم زاده | Sogand Ghasemzadeh
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
tehran

غلامعلی افروز | Gholam Ali Afrooz
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran


احمد به پژوه | Ahmad Beh-Pajooh
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran


محسن شکوهی یکتا | Mohsen Shokoohi-Yekta
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1343-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1291616.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات