مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی در بهداشت از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت بندرعباس
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  از کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام شد. روش‌ها: پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1394-1393 انجام شد. جمعیت موردپژوهش 162 نفراز دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بود. داده‌ها با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش گردآوری شد.  برای استانداردسازی و معتبر کردن پرسشنامه از متخصصین برای بررسی کیفی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفا-کرونباخ بررسی شد. و داده های  پرسشنامه ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آزمون دقیق فیشر تفاوت معناداری بین دو گروه اساتید و دانشجویان در آگاهی از کاربرد GIS در حوزه سلامت را نشان داد (0.029=P) هر دو گروه از اساتید و دانشجویان و نمره کل آنان از سوالات آگاهی از حد وسط نمره پایین تر بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و اساتید  از GIS در ارائه تصویری از نحوه ارائه خدمات بهداشتی و امکانات موجود تفاوت معنی داری وجود داشت (0.049=(P گر چه میانگین نمره آگاهی در بین دو گروه کم بود. نتیجه‌گیری: نتایج مبین این است که سطح آگاهی هر دو گروه کم بوده است که احتمالا به نفایص آموزشی دانشگاهی در برنامه ریزی آموزشی گرو های بهداشتی در دانشگاهها و کمبود واحدهای درسی در خصوص سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد.با توجه به کاربردهای زیاد این سیستم در برنامه ریزی های درمانی و آموزشی لزوم آموزش کاربردی آن در دانشگاههای علوم پزشکی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی، آگاهی، بهداشت.

عنوان انگلیسی Applications of Geographic Information System (GIS) in health domain: Viewpoints of students and faculties of Bandar Abbas Health School
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This paper investigates Geographic Information System (GIS)awareness and perception among students and lectures of health school of Hormozgan University of Medical Sciences (HUMS). Methods: This descriptive study was conducted in 2013-2014. Research population were 162 consisted of 150 students and 12 lectures of health school of HUMS. Data were collected from questionnaire instrument which included information related to research purposes, To standardize and validate the questionnaire, qualitative assessment was done using an expert  Reliability assessment was done by a Cronbach's alpha. The collected data were analyzed using descriptive statistics and SPSS version 16 software. Results: Fisher's exact test showed that there were significant differences between the two groups of professors and students in awareness and knowledge to application of GIS in the health sector (P = 0.029). Although the mean score of the both groups of lectures and students and the total score of the questions were lower than the mean score. Between the awareness of students and lectures and the application of GIS in the how to provide health services and facilities available were a significant difference (P = 049).     Conclusion: The results show that knowledge of both groups was low, probably to the lack of educational training programs in universities, health groups and short courses on Geographic Information System. According to the numerous applications in the planning of the health system educational and practical education is essential in medical universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Geographic Information System, Awareness, Heath.

نویسندگان مقاله پروین لک بالا | parvin lak bala
Department of Health Information Technology, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات