|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی دورههای آموزشی سایت مکتبخانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: استفاده از دورههای آموزشی رایگان بهمنظور کسب دانش و مهارتهای مختلف حائز اهمیت است. با درک اهمیت و ضرورت نیاز به تولید دورههای آزاد درونخطی گسترده یا موکها توسط دانشگاههای مختلف، هدف از مطالعه حاضر بررسی دورههای آموزشی سایت مکتبخانه است. روشها: این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دورههای آموزشی ارائهشده سایت مکتبخانه بود. دادهها با استفاده از روش مشاهده مستقیم از سایت مکتبخانه گردآوری شدهاند و دورههای آموزشی ارائهشده بر اساس مشارکت دانشگاهها، مقطع تحصیلی، زبان، رشته، دروس ارائهشده، مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excel با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد، بیشترین دورههای ارائهشده مربوط به دانشگاه صنعتی شریف و رشتههای برق، فیزیک، کامپیوتر و ریاضی بود. بیشترین دورههای آموزشی بهصورت تخصصی و برای مقطع کارشناسی ارائه گردید. 80 درصد از دورههای آموزشی به زبان فارسی و 20 درصد به زبان انگلیسی ارائه گردید. نتیجهگیری: علیرغم اینکه سایت مکتبخانه، جهت دستیابی سریع به دورههای آموزشی رایگان دانشگاهها و مؤسسات ایجاد شده است، میزان مشارکت دانشگاههای مختلف بسیار اندک بود. پیشنهاد میشود سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزشی به تولید و افزایش دورههای آموزشی رایگان توجه نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Educational Courses of Maktab-Khaneh Website |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: It is important to use free educational courses to gain knowledge and different skills. Understanding the importance and necessity of the production of massive open online courses or MOOC by various universities, the purpose of this study is the survey of educational courses of the Maktab Khaneh website. Methods: This study was an applied work, which has been conducted through surveying method. A Statistical population is all the educational courses presented by the Maktab Khaneh website. Data were collected using direct observation of the Maktab Khaneh website and presented courses were examined based on universities cooperation, educational level, language, field, and presented lessons. The collected data were analyzed after being entered into the statistical software Excel using descriptive (frequency and frequency percentage) statistics. Results: Results showed that the highest number of courses was associated with the Sharif University of Technology and in Electrical, physics, computer and mathematical field. Most courses were professionally presented for mater level. 80 percent, of courses, was in Persian and 20 percent in English. Conclusion: In spite of the fact that the Maktab Khaneh website is created for fast access to free educational courses of universities and institutions, the degree of cooperation of different universities is very low. It is suggested that policymakers and educational system planners pay attention to the production and increase of free Educational courses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهه امتی | elaheh ommati Master of Science in Medical Library and Information Sciences, Poursina Clinical Research Development Unit Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran. کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-8&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|