آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۳۴-۲۴۱

عنوان فارسی ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون دایکوتیک کلمات هم‌قافیه آمیخته»
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی آزمون دایکوتیک کلمات هم‌قافیه آمیخته در جمعیت هنجار 25-18 ساله فارسی‌زبان انجام گرفته است. روش بررسی: نسخه فارسی آزمون حاضر، از 15 جفت کلمه تک‌هجایی هم‌قافیه تشکیل و در قالب 4 لیست 30 تایی تنظیم شده است. کلمات هر جفت به‌طور هم‌زمان یکی به گوش چپ و دیگری به گوش راست ارائه و منجر به درک یک مفهوم آمیخته منفرد می‌شوند. پس از انتخاب مواد آزمون از فرهنگ فارسی معین براساس معیارهای موردنظر و جفت‌کردن کلمات هم‌قافیه، روایی محتوایی با نظرسنجی از 10 کارشناس خبره و از طریق روش لاوشه به‌دست آمد و جفت‌کلمات با روایی بالا انتخاب و فهرست آزمون تنظیم گردید. سپس، کلمات هر فهرست به صورت دایکوتیک روی لوح فشرده ضبط گردید. درادامه، مطالعه حاضر روی 124 فرد هنجار راست‌دست (68 زن و 56 مرد) در محدوده سنی 25-18 سال اجرا و نتایج در فرم‌های امتیازدهی طراحی‌شده ثبت گردید. به‌منظور بررسی پایایی آزمون پس از دو هفته از اجرای اولیه، 15 نفر از افراد دوباره مورد ارزیابی قرارگرفتند. یافته‌ها: بین میانگین امتیازات گوش راست و چپ تفاوت معنادار مشاهده شد (0.001>P). شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر آیتم آزمون بین 0.8 تا 1، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون-بازآزمون 0.38 (0.001>P) و آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون‌رده‌ای (ICC) برای پایایی بین لیست‌های آزمون به‌ترتیب0.81 و 0.84 به‌دست آمد و بین لیست‌ها همبستگی معنی‌دار مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست‌آمده، نسخه فارسی آزمون حاضر از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار است و می‌تواند در تشخیص عملکرد جسم پینه‌ای، سوبرتری نیمکره‌های مغزی و ارزیابی پردازش شنیداری مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing and Evaluating Validity and Reliability of Persian Version of “Dichotic Fused Rhymed Word Test”
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study is to develope and evaluate validity and reliability of Persian version of Dichotic Fused Rhymed Words Test in 18-25 years old normal population. Materials & Methods: The Persian version of Dichotic Fused Rhymed Words Test consisted of 15 pairs of monosyllable rhymed words. These paired words are set in 4 lists of 30 items that simultaneously were presented one to the left and another to the right ear so that they lead to perception of a single fusion concept. After selecting the test material from Moin Persian dictionary according to the intended criteria and pairing the rhymed words, content validity was assessed through lawshe method by 10 expert persons, words with high validity were selected and lists were set. Then, the words of each list were recorded on CD in a dichotic mode. Thereafter, the study was performed in 124 normal individuals (68 females and 56 males) within ages ranging from 18 to 25 years and the scores were recorded on a designed scoring form. To examine reliability of test, the test was performed on 15 individuals again two weeks after the initial test and the Pearson correlation was assessed. Results: There are significant differences between mean scores of right and left ears (P< 0.001). Content Validity Ratio was 0.8-1 for every item. Pearson correlation was 0.83 for test-retest (P< 0.001). Cronbach’s alpha and Intra Class Correlation (ICC) was 0.81 and 0.84 for internal correlation between scores of lists of test. The result showed that there is significant correlation between the lists. Conclusion: Based on the obtained results, the Persian version of Dichotic Fused Rhymed Words Test has a good content validity and reliability. It can be used in detecting function of corpus callosum, lateralization of the cerebral hemispheres and assessment of central auditory processing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dichotic listening, Rhymed word, Cerebral lateralization

نویسندگان مقاله نسرین قنبری | nasrin ghanbari
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

یونس لطفی | younes lotfi
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

احمدرضا ناظری | ahmad reza nazeri
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عبدالله موسوی | abdollah moussavi
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سعیده مهرکیان | saeideh mehrkian
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عنایت الله بخشی | enaiatollah bakhshi
biostatistics department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه آمار زیستی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اسما خدیو | asma khadiv
audiology department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blvd., evin
اوین-بلوار دانشجو-خیابان کودکیار-دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی-گروه شنوایی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1911-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی سنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات