مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۸، شماره ۱۰۹، صفحات ۱۳-۲۲

عنوان فارسی بررسی همراهی خودشیفتگی با همدلی و سبک‌های رویارویی در کاربران عضو و غیر‌عضو فیس‌بوک
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: با توجه به گستردگی استفاده از شبکه‌های مجازی در‌‌ دانشجویان، عوامل شخصیتی و سبک‌های مقابله می‌تواند در شیوه استفاده از این ابزار تأثیرگذار باشد. هدف: بررسی همراهی خودشیفتگی با همدلی و سبک‌های رویارویی در کاربران عضو و غیر‌عضو فیس‌بوک. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دربرگیرنده همه دانشجویان دانشگاه گیلان بود‌ که از بین آنها نمونه‌ای به حجم 300 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد‌که به مقیاس‌های خودشیفتگی‌، همدلی تورنتو و سبک‌های مقابله پاسخ دادند. داده‌ها وارد نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 20 شد و‌‌ آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه) بکار رفت. نتایج: میانگین‌ دو گروه از دختران و پسران در مقیاس‌های همدلی (584/0= P) و سبک‌های مقابله هیجان‌مدار (513/0‌=‌P) تفاوت معنی‌دار‌ نداشت(01/0P). واکاوی همبستگی نشان‌داد بالاترین میزان همبستگی؛ به‌ ترتیب به متغیرهای مقابله مساله‌مدار و همدلی(31/0r=) و پس از آنها به ترتیب خودشیفتگی و عضویت در فیس‌بوک(29/0‌r=)، خودشیفتگی و جنس‌(17/0‌r=)، سبک مقابله مساله‌مدار و جنس(17/0‌r=)،‌ و همدلی با خودشیفتگی (14/-0‌r=) بازمی‌گردد.. نتیجه‌گیری: ‌‌دو گروه در مقیاس‌های همدلی و سبک‌های مقابله تفاوت معنی‌داری نداشت؛ اما در مقیاس شخصیت خودشیفته تفاوت، معنی‌دار بود به ‌طوری ‌که افراد با عضویت در فیس‌بوک خودشیفتگی بیشتری ‌در مقایسه با افراد غیر‌عضو گزارش کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودشیفتگی /‌همدلی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Narcissism with Empathy and Coping Styles in Facebook Members and Non-Members
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Accordingto the extensive use of virtual networks among students, coping styles and personality factors can affect in how to use such tools. Objective: The purpose of this study was to examine the relationship between narcissism with Empathy and Coping styles in Facebook members and non-members. Materials and Methods:The research design is correlational type, the statistical population included all students of Guilan university of whom 300 students were selected by randomized multistage cluster sampling method and they responded Narcissism (Raskin& Terry, 1988), Empathy (Spreng et al, 2009) and Coping styles (Endler and Parker, 1990) scales. Results: The findings of independent T showed no significant difference between the average of the two groups of girls and boys in scale of empathy (p=0.584) and emotion-focused coping styles (p=0.513). But there was a significant difference in the Narcissistic Personality Inventory (p=0.004) and problem-focused coping styles (p=0.002) between boys and girls (P< 0/01). Correlation Analysis showed that the highest correlation among variables, include problem-oriented and empathy variables (r=0.31), followed by Narcissism and join Facebook (r=0.29), Narcissism and gender (r=0.17), Problem-focused coping and gender (r=0.17), and empathy and Narcissism (r= -0.14). Regression analysis also showed that with 5 Predictive (P< 0/01) can predict 15% of changes. Conclusion: The results showed that there were no significant differences in measures of empathy and coping styles between the two groups. But a significant difference was observed in the Narcissistic Personality Inventory, so that people join Facebook reported to be more narcissistic than non-members. Conflict of interest: non declared
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empathy Narcissism

نویسندگان مقاله محبوبه روشندل‌راد | M Roshandel RadR
گروه روانپزشکی بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران

دکتر منصور حکیم‌ جوادی | M Hakimjavadi
گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

دکتر مسعود غلامعلی لواسانی | M Golamali Lavasani
گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

دکتر سمیه شکرگزار | S Shokrgozar
مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران

سیده زهرا سیدنوری | Z Seyyed NooriS
گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

زهره آهنگر قربانی | Z Ahangar Ghorbani
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-416&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-1417377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات