آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۰-۲۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه ، مدرسه و کلینیک
چکیده فارسی مقاله هدف: لکنت زبان اختلالی است که می‌تواند سبب ایجاد مشکلات فردی، عاطفی و اجتماعی زیادی شود. بر مبنای پاتوفیزیولوژی‌های مطرح شده برای لکنت، در مورد درمان لکنت نظرات متعددی وجود دارد. در این بین درمان‌های رفتاری از اثرات مثبتی در درمان لکنت برخوردار بوده‌اند. هدف این بررسی تأثیر روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات ( Habit-reversal Simplified ) به‌عنوان یک روش رفتاری در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی است. روش‌بررسی: 12 دانش‌آموز از تعداد 350 دانش‌آموز دوره دبستان و راهنمایی شهر کرمان که مبتلا به لکنت بودند، در این بررسی شبه‌تجربی شرکت کردند. پس از ارزیابی اولیه در مورد شدت لکنت کودکان در خانه، مدرسه و کلینیک روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات برای این افراد انجام شد. جلسات پی‌گیری ارزیابی در سه محیط خانه، مدرسه و کلینیک در ماه‌های 12،6،3،2،1 و 13پس از درمان انجام شد. از آزمون‌های آماری اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی آزمون تی زوج جهت آنالیز آماری استفاده شد. یافته‌ها: میزان لکنت در ارزیابی‌های مختلف در محیط خانه نسبت به ارزیابی پایه، کاهش معنادار نشان داد(0/33 >P). میزان لکنت در ارزیابی‌های مختلف در محیط مدرسه (0/025>P) و کلینیک(0/035>P) نسبت به ارزیابی پایه نیز، کاهش معنادار نشان داد . تغییرات لکنت در محیط‌های مختلف رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند(0/73=P). کاهش لکنت با متغیر‌های دموگرافیک ارتباطی نداشت. نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد روش تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی و در تمام محیط‌های خانه، مدرسه و کلینیک مؤثر می‌باشد، اگرچه مطالعات بیشتر در موقعیت‌های مختلف درمانی و نیز سایر اختلالات روانی همراه توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت زبان، اثربخشی، روش تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات

عنوان انگلیسی Efficacy of Simplified Habit-Reversal on Stuttering Treatment in Home , School and Clinic
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Stuttering is a disorder that can cause serious personal, emotional and social problems. Based on its pathophysiology, different treatment approaches to stuttering are controversial. Behavioral treatment has been shown to be effective for stuttering. In this study were mentioned to effectiveness of Simplified Habit-reversal as a behavioral approach for treatment of stuttering in Iranian children. Materials & Methods: Twelve students participated in this study was selected from 350 stuttered children in schools. After baseline assessment in three setting, simplified Habit -reversal was done for the children. Assessment (baseline) , treatment and booster sessions were done in the subject’s home, school and clinic Assessment sessions were done at first -2nd-3th-4th-6th-12th-13th months after treatment. Post hoc tests were done by using paired t-test. Level of significance were considered equal on lest their 0.03 Results: Stuttering frequency was decreased in multiple assessment at home (P< 0.03).these changes was observed in two other setting (P< 0.02 in school, P< 0.03 in clinic). there is no significant relation between decreasing of stuttering frequency and setting (P=0.73). decreasing of stuttering frequency had no relation with demographic variables (P>0.05). Conclusion: Future researches about effectiveness of this method, especially in older cases and cases with co-morbidity in both sexes, are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stuttering, Effectiveness, Simplified habit-reversal

نویسندگان مقاله بهشید گروسی | behshid garrousi
faculty of medicine, neuroscience research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصابدانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

احمد امیر کافی | ahmad amir kafi
medical faculty, kerman university of medical sciences,kerman, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

آزاد سعادت | azad sa amp apos aadat
administration of education, kerman, iran
اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان

اشرف سادات حسینی | ashraf sadat hosseini
kerman university of medical sciences,kerman, iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-167-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات